*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Kaikki blogit puheenaiheesta Kaupunkisuunnittelu

Espoo ei rakentanut metroa vaan kaupungin

Espoon metro historia voidaan jakaa kolmeen ajanjaksoon: Aika jolloin Helsingillä oli metro (kateellisuuden aika), aika jolloin Espooseen suunniteltiin metroa (haaveilun aika) ja post-metro aika (uusi aika). Viimeisimmälle siirryttiin lauantaina 18.11.2017.

 

Ratapihankatu turvalliseksi ja sujuvaksi

Ratapihankadun merkitys osana keskustan liikenneverkkoa on suuri ja kasvaa tulevaisuudessa entisestään. Siksi on käsittämätöntä, että Morkun risteys on tällä hetkellä turvaton ja hidas.

 

Tavara-asema ja Morkun talo heikentävät rumuudessaan kaupunkimme viihtyisyyttä. Molemmat rakennukset on purettava hyödyttöminä. Tavara-aseman purkaminen mahdollistaa liikenteen sujuvoittamisen katua suoristamalla. Rakennuksen siirtäminen puolestaan olisi verorahojen haaskausta.

 

Johanneksen kentän surullinen kohtalo

Sunnuntaisena iltapäivänä Johanneksen kentällä on hiljaista. Yksinäinen turisti hyppelee hiekkakentällä kuralätäköitä väistellen. Kentälle ilmestyneiden rakennusparakkien takia hyvän kuvan kirkosta saadakseen täytyy uskaltautua kastelemaan kenkänsä. Etualalla puiden alla oli vielä aamupäivällä yksinäinen auto parkkeerattuna. Kirkon puoleisessa päädyssä repaleiset jalkapallomaalit muistuttavat entisaikojen loistosta.

Kiskot yli preerian

Moni pohjoishelsinkiläinen on joutunut parin kuukauden ajan kärsimään ylimääräisistä ruuhkista sekä K-Supermarket Fortunan kohdalla että uudelleen Tullinpuomilla. Jälkimmäinen johtuu Reijolankadun tietyöstä, ensimmäinen raitiovaunupysäkkien ja kiskojen ylläpidosta - kummallaan työmaalla ei näytä koskaan olevan maksimimiehitystä, ja kannatan edelleen haittamaksua tietöiden nopeuttamiseksi (AA 25.11.2016)

Kaupunkirakenteen tiivistäminen ja varallisuuserot

Helsingissä on tällä vuosikymmenellä tapahtunut suurin kaupunkisuunnittelun paradigmamuutos sitten 50-luvun. Enää ei pyritä uusien lähiöiden rakentamiseen, vaan kaupunkirakenteen tiivistämiseen. Muutoksen keskiössä on ollut Lisää kaupunkia Helsinkiin-facebookryhmä, jonka perustaja Mikko Särelä teki yhteenvedon kehityksestä viime marraskuussa.

Kaupunki on historiallisesti ennemmin kauppapaikka kuin asuinpaikka

Suomen kielen sana kaupunki, samoin kuin vanhemman lainsäädännön aikaista pikkukaupunkia tarkoittava kauppala ja sitä vastaava ruotsin kielen sana "köping", paljastavat, että nämä sanat liittyvät etymologisesti kaupankäyntiä kuvaaviin germaanisiin sanoihin, joista ne on lainattu suomen kieleen. Tämä muistuttaa meitä myös siitä, että historiallisesti kaupunki on ollut ensisijaisesti kauppapaikka ja vain toissijaisesti asuinpaikka.

Helsingin kuntapolitiikan viikko 19/2017

Jokaisen aktiivisen kaupunkilaisen kannattaa suunnata tällä viikolla Laiturille, jossa järjestetään Kaupunkisuunnittelumessut. Messujen teemana on katu. Messut on suunnattu kaikille meille kaupunkilaisille. Messuosastoilla esitellään erilaisia näkemyksiä ja keskustelun herättäjää. Mukana on niin julkishallinnon, yliopistojen, oppilaitosten, järjestöjen sekä muiden yhteisöjen näkökulmia ja ratkaisumalleja.  Lisäksi järjestetään keskusteluja eri aiheista. Ohjelma löytyy täältä:

http://laituri.hel.fi/nayttelyt/287

Raatin ja Raksilan kaavamuutokset

Viimeisen viikon aikana Kaleva on uutisoinut Oulun kahdesta kaavamuutoksesta. Toinen koskee Raksilan markettien aluetta ja parkkipaikkaa ja toinen Raatin parkkipaikka-aluetta saaren eteläosassa. Kumpikin kohde odottaa konkreettisempaa suunnitelmaa.

Unohdetaan ideologiat: Tehdään aidosti vihreä Helsinki

Kaupunkisuunnittelussa eturyhmät määräävät. Pyöräilijät ennen autoilijoita: Suljetaan sillat ja tunnelit autoilta. Lapsiperheet ennen yksinasuvia: Rajoitetaan yksiöiden määrää. Hallintoportaat ennen kaikkia muita: Määrätään talojen väri, kattokulma ja pintamateriaali viraston mahtikäskyllä.

Parhautta on vapaus kulkea itse ratikalla

Kirjoitin jokin aika sitten yhdeksästä syystä, miksi rakastan Helsinkiä. Kaikki tuossa tekstissä mainitut asiat ovat minulle tärkeitä, mutta jos pitää valita yksi, se on mahdollisuus vapaaseen lapsuuteen.

Helsinki on niin turvallinen kaupunki, että täällä viisivuotiaan voi päästää itsekseen pihalle leikkimään ja kahdeksanvuotias voi kulkea itse ratikalla kouluun. Vaikka kuinka rakastan Berliiniä ja Lontoota, kummassakaan kaupungissa tällaista ei voisi kuvitella.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä