*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Kaikki blogit puheenaiheesta HSL

Liikennekaaosta odotellessa.

HSL:n ja Espoon osaamattomuus Metron lopullisessa käyttöönotossa voi aiheuttaa liikennekaaoksen. Noin sadantuhannen ihmisen liikkuminen muuttuu yhtäaikaa Espoossa vuodenvaihteessa, kun metron liityntäliikenne käynnistyy ja suorat linjat Helsinkiin loppuvat. Jos 10 prosenttia matkustajista vaihtaisi bussista autoon eikä metroon, syntyisi kaaos teillä ja liikenne tukkeutuisi.

Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin jo nyt, virkamiehet päättivätkin perustaa ”komitean” seuraamaan tilannetta ja varautumaan mahdolliseen kaaokseen (HS 13.12.).

Mitä tapahtui HSL/HRT, mikä meni vikaan?

Mitä tapahtui HSL/HRT, missä meni vikaan?

Kirjoitan nyt erittäin paikallisesta asiasta eli ei vähempää kuin pääkaupunkimme, Helsingin, liikennevälineiden, lähinnä raitiovaunujen uusista reitti- ja aikataulujärjestelyistä. Väitän, että uudistusta suunnitellessa ei ole ollut kaikki palaset ihan oikein kohdillaan!

HSL:n johto saa jatkaa ilman arvostelua, vaikka kaikki menee pieleen

Kuuntelin juuri Radio Suomesta, kun jotakin liikennöitsijää haastateltiin ensi viikolla HSL: n kuljettajien rahastuslakosta. Johtaja siinä kertoi, ettei mitään suurta ongelmaa ole, eikä mitään työtaistelu toimenpiteitä ole tulossa, Kaikki ovat hänen mukaansa tyytyväisiä järjestelmään.

Eniten asiassa ihmetyttää, miksi toimivat matkakortin lukijat piti vaihtaa uusiin. Vainhat toimivat erittäin hyvin ja olivat nopeita. Vanhassa lukijassa voitiin koko matka leimata yhdellä kertaa. Veit vain matkakortin lukulaitteen eteen ja painoit samalla 1, 2 tai 3. ja kuulet hyväksyntä merkin.

Ketä tyhjillään olevat kaupunkipyöräasemat palvelevat?

Maaliskuun alussa innostus valtasi helsinkiläiset. Syynä ei ollut lähestyvät kuntavaalit, vaan se että kaupunkipyöräasemat palasivat kaupunkikuvaan. Monille tämä oli kuin lupaus keväästä. Talven selkä oli taitettu ja pian pääsisi polkemaan suosittuja Alepa-pyöriä. Kului päivä toisensa perään, mutta pyöräasemat pysyivät tyhjillään. Alun ilo vaihtui hämmennykseen ja myöhemmin pettymykseen. Itse pyörät tulisivat ilmestymään vasta toukokuun alussa, lähes kaksi kuukautta pyöräasemia myöhemmin.

Koillis-Helsingin bussilinjastot pelastettava – linjastouudistus saatava jäihin

Koillis-Helsingin asukkaana olen ollut viime aikoina todella huolestunut alueemme liikennesuunnitelmista. HSL aikoo vähentää ja harventaa alueen bussilinjastoa ilman kunnon perusteita. Asukkaita ei kuulla eikä muutoksia tehdä, jotka olisivat välttämättömiä alueen asukkaiden jokapäiväisen liikkumisen kannalta. Otan tarkasteluun tähän artikkeliin vain yhden asumalähiön, jotta pystyn paremmin selventämään asiaa. Koillis-Helsingissä sijaitsee yksi keskisuuri ns. nukkumalähiö: Siltamäki-Suutarila-Tapanilan alue.

Lopetetaan julkisen sektorin IT-sekoilut!

Kymmenet miljoonat eurot ovat pikkusummia kun puhutaan valtion ja kuntien rahankäytöstä IT-järjestelmiin. Tuloksista kuulemme säännöllisesti uutisia: Miljoonasijoitusten jälkeen VR, HSL ja muut tarjoavat kansalaisille käsittämättömän vaikeakäyttöisiä, vikoihin kaatuvia palveluja joiden korjailuun käytetään vuosia ja lisää miljoonia. Mikä tässä oikein mättää?

Annetaan vanhuksille aikaa, ei vain rahaa.

Olen kuntavaalien kampanjataptahtumien puitteissa tavannut erään senioriherran, joka tuli juttelemaan kanssani yli tunniksi. Olemme olleet kyseisen henkilön kanssa tekemisissä aikaisemminkin, minkä perusteella en odottanut meidän tulevan kauhean hyvin toimeen.

Kyseinen herra on eläkeläinen ja meillä oli monta asiaa keskusteltavana: mm. vanhusten hoito, vuokra-asuntojen tilanne täällä stadissa sekä köyhyys etenkin eläkeläisten keskuudessa.

HSL ja keisarin uudet vaatteet


Sukupuolineutraalin avioliittolain  epäsuorat vaikutukset nostavat jo päätään häkellyttävällä vauhdilla. Koko yhteiskunnan käsitys ihmisestä ja sukupuolesta pyritään muuttamaan, niin kirjastossa kuin joukkoliikenteessäkin. 

HS uutisoi 15.3 näin: Seta vetoaa HSL:ään, jotta matkakorttiin tulisi lisää sukupuolivaihtoehtoja. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005126690.html

HSL:n Koillis-Helsingin linjastouudistus - susi jo syntyessään

Odottelin tässä eräänä kauniina tammikuun iltapäivänä bussia numero 77a:ta, kun samalla bussipysäkillä oleva vanhempi nainen kysyi minulta – tiedätkös, että tämä bussi ei enää kulje ensi elokuussa? Olin niin sanotusti ”monttu auki” ja jouduin rehellisesti myöntämään, etten ollut kuullut hölkäsen pöläystä koko asiasta. Järkytyin aika tavalla, sillä käytän kyseistä vuoroa päivittäin työ- ja asiointimatkoihin. Menin kotiini ja googletin asiasta. Löysin ainoastaan HSL:n omilta sivuilta uuden Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman.

Tuusulan HSL sopimus nostaa maksuja ja jättää ongelmat kunnalle

Osallistuin tänään Tuusulan kunnan  asukasiltaa, jonka aiheena on kunnan liittäminen Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikenneverkkoon. Ilta oli omituinen. Kuvaavaa on se, että luulin Tuusulan kunnan liikenneinsinöörin olevan HSL:n konsultti, koska hän niin pontevasti esitti HSL vaihtoehtoa. Mitään muuta vaihtoehtoa ei illan aikana esitettykään!!!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä