Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Kaikki blogit puheenaiheesta Uusi opetussuunnitelma arviointi

Pitäisikö viittaaminen kouluissa kieltää?

Helsingin Sanomat 17.4.2018 uutisoi ”Erot tyttöjen ja poikien koulu­menestyksessä repeävät ylä­luokilla – nyt tutkijat ehdottavat opintojen jakamista neljälle vuodelle”. Äkkiseltään en ehdotusta kannata, koska mielestäni kyse on oppimisen motivoinnin ongelmista. Sen sijaan seuraava lainaus kyseisestä jutusta saattaa osua yllättävän oikeaan: ”Nykyopetussuunnitelman mukainen jatkuva arviointi esimerkiksi tuntiosaamisen perusteella ei tutkijoiden mukaan ehkä sovikaan pojille.

Uusi opetussuunnitelma voi johtaa monitasoiseen sekavuuteen

Kolme vakavaa perusopetuksen  uhkakuvaa on puhuttanut opettajia joka puolella Suomea:

1. Opetussuunnitelmaan ja arviointiin hirttäytyminen. Me, jotka teimme edellistä OPSia, tiedämme, että palloa ei voi keksiä uudelleen. Uusi teknologia ei itsessään tuo kuin uusia työkaluja. Tietotekninen taso oli jo 20 vuotta sitten peruskoulussa nykytasoa parempaa. Nyt on vain härveleitä ja koneita enemmän. Määrää, mutta ei välttämättä laatua.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä