Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Kaikki blogit puheenaiheesta Lentoliikenne

Ilmasto kiittää suorista lennoista maakuntakentille

Kukaan ei voi kiistää faktaa, että lentomatkustaminen saastuttaa. Lapin ja Suomen matkailun kehittäminen on kuitenkin lentoliikenteen kehittymisen varassa, joten tarvitsemme lisää liikennettä. Mikä siis neuvoksi? Ei ainakaan vihreiden esittämä lentovero, jolla Suomi tuhoaisi oman kilpailukykynsä ja jonka myötä ainoastaan eliitti voisi lentää. Uusien verojen sijaan pitäisi tarjota porkkanaa, jolla kannustettaisiin vähäpäästöisempään liikenteeseen ja suosimaan uusia konetyyppejä.

Jalkapallon MM-kisojen vuoksi Saranskiin lentokenttä


Kesällä alkavat jalkapallon MM-kisat lienevät joidenkin mielestä suurikin tapahtuma, koska sen vuoksi rakennetaan lentokenttiä. Yksi 12 kisapaikasta Venäjällä on suomalais-ugrilaisen Mordvan tasavallan pääkaupunki Saransk (Saran Osh). 

Lentoliikenteen päästömaksut

Lentoliikenteen päästöt puhuttavat. Pitäisikö Suomessakin ottaa käyttöön jonkinlainen lentoliikenteen päästömaksu? Ruotsi on ottanut käyttöön lentoliikenteen päästöveron. Seuraako Suomi perässä?

Pohjois-Suomen uutisissa kerrottiin hiljattain, että Helsinki-Oulu lennon päästöt ovat matkustajaa kohti suuremmat kun Helsinki-New York -lennon päästöt. Ihan täysin minä en tuota ole valmis uskomaan.

MTV3:n perättömiä väitteitä lentoliikenteen päästövaikutuksista

 Valtamedia eli Yle, MTV3 ja Hesari tarjoavat jatkuvana virtana ilmastonmuutokseen liittyviä perättömiä uutisia ja ovat siten runsas uutislähde päivystävälle dosentille. Eilen asialla oli MTV3, jonka uutisissa käsiteltiin lentoliikenteen kovaa kasvua ja siitä aiheutuvia kielteisiä ympäristövaikutuksia. Asiantuntijan lausuntoja ympäristöasioista antoi Suomen ympäristökeskuksen ryhmäpäällikkö Ari Nissinen.

Vihreiden politiikan sietämätön keveys

Luin juuri vihreästä langasta, että Ruotsin vihreät ovat saaneet tahtonsa läpi: Ruotsissa otetaan käyttöön lentoliikennevero. Suomessa vihreät ajavat samaa asiaa ja haluavat ottaa lentoveron käyttöön "lentoliikenteen ilmastopäästöjen hillitsemiseksi". Tällaisella politiikalla olisi tuhoisa vaikutus matkailun kehitykseen.

Kiinalaiset ostavat Finnairin – kova olettamus, mutta väkevän looginen!

Näinkö käy? On todennäköistä, että Finnairin paras kumppani on jokin Kiinan valtion hallitsemista lentoyhtiöistä – esimerkiksi Air China. Nythän ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa säännölliset reittilennot Helsinkiin [1 ja kohta mitä ilmeisimmin myös suoraan Rovaniemelle. Mikä on kiinalainen ”kohta” - se on venyvä käsite, sillä kiinalaiset etenevät liki aina hitaasti kiiruhtaen

Liikennepolitiikka ja alueellinen elinvoima

Liikenneyhteydet ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Talousmaantieteen perusteella alueiden kehitys ja vaurastuminen ovat muiden tekijöiden ohessa riippuvaisia liikennejärjestelyistä. Toimivat maantie-, rautatie- ja lentoyhteydet tuottavat seurannaisilmiönä alueellista hyvinvointia asukasmäärän, työpaikkojen ja yritystoiminnan kasvun kautta.

Helsinki-Vantaa on Vironkin portti maailmalle

Viron kansainvälinen edustuslentokenttä ei sijaitse Tallinnassa, vaan Vantaalla, josta tulisi luoda tiheä ja mukava yhdysliikenne yli Suomenlahden. Näin arvioi virolaisessa Äripäev-talouslehdessä sijoittaja Jaak Roosaare. Helsinki-Vantaan reittiverkosto saa kehuja – toisin kuin "kujanjuoksuksi" kutsuttu jatkoyhteys Tallinnaan.

Lentoliikenteen ympäristövaikutukset unohdetaan usein - miksi?

Lentoliikenne unohdetaan usein ympäristökeskustelussa koska matkailu avartaa, tai sen sanotaan avartavan. Matkustaminen on tämän päivän hyväksytty ja oikeutettu kuluttamisen muoto. Ehkäpä on olemassa hyviä, urbaaneja kuluttamisen muotoja ja pahoja, agraareja kuluttamisen muotoja.

Törmäsin australialaisen The Conversation -blogin kirjoitukseen, jossa eriteltiin lentoliikenteen ympäristövaikutuksia sekä pohdittiin institutionaalisia ja poliittisia syitä siihen, miksi nämä eivät nouse keskustelun aiheeksi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä