Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Sillat auki kulkijoille

  • Kruunusilta kun sillä kulkee ratikka
    Kruunusilta kun sillä kulkee ratikka

Kruunusillat ovat Helsingin kaupungin 300 miljoonan euron investointi, joka lyhentää matkan Kruunuvuorenrannasta keskustaan puoleen. Suunnitelmassa siltoja voivat käyttää vain kevyt liikenne, raitiovaunut sekä hälytysajoneuvot.

Öisin raitiovaunujen ollessa varikolla ei silloilla kulje julkista liikennettä. Laajasalolaiset joutuvat tilanteissa, joissa kävely tai pyöräily ei käy päinsä, matkustamaan keskustaan kiertäen Itäväylän kautta samalla kun kalliin sillan ajokaistat ovat tyhjillään. 

Helsingin tavoite on olla maailman toimivin kaupunki myös silloin, kun ratikat eivät kulje. Käyttämällä modernia teknologiaa eli älypuomeja voitaisiin sillat avata raitiovaunuja häiritsemättä takseille ja sähköbusseille. Silloin siltainvestointi säästää aikaa ja rahaa myös yöaikaan kulkevilta Laajasalolaisilta. Matkan lyheneminen ja sähköbussien käyttö vähentää myös liikenteestä johtuvia ilmastopäästöjä.

Jätin siksi äsken valtuustoaloitteen, jossa pyydetään kaupunkia selvittämään käytännön ratkaisut siltojen varustamiseksi älypuomeilla taksi- ja bussiliikenteen sallimiseksi silloin kuin raitiovaunut eivät kulje.

Iso kiitos aloitteen allekirjoittaneille:

Asko-Seljavaara Sirpa, Hyttinen Nuutti, Kaleva Atte, Klemetti Tapio, Laaksonen Heimo, Muurinen Seija, Niskanen Dani, Pajula Matias, Pajunen Jenni, Pakarinen Pia, Rautava Risto, Ruotsalainen Nelli, Saxberg Mirita, Strandén Juhani ja Varjokari Laura

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Sillat auki kulkijoille.

Onhan tuo sillä tavalla maailmanlaajuisesti ainutlaatuista, että rakennetaan liki puolen miljardin silta lähinnä pyöräilijöille.

Talviaikaan kyseisellä sillalla ei tule liikkumaan ketään, ei välttämättä edes raitiovaunut, jos sää äityy pahaksi.

Tietänet Petrus, että Kruunuvuorenselällä saattaa välillä tuulla navakastikin.

Järki käteen ja suunnitelmat uusiksi. Kyllä sillalle pitää autojenkin mahtua, muuten koko sillassa ei ole mitään järkeä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Järki käteen: ettäkö tehtäisiin henkilöautoille uusi syöttöputki ihan kantakaupungin katuverkkoon. Valtava sumppuhan siitä vain syntyisi. On myös typerää väittää, että silta tehdään lähinnä pyöräilijöille. Yhdessä ratikassa voi matkustaa yli sata ihmistä.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

http://amosahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/232472-k...

Siltamaksua säätämällä liikenteen määrä voidaan säätää halutuksi niin että sumppua ei synny.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Miten varmistetaan, että siltaa ylipäätään pystytään käyttämään talviaikaan?

Yli kilometrin matka ilman suojaa kovassa tuulessa, räntäsateessa tai kinostuvassa lumessa ei houkuttele ainakaan jalankulkijoita ja Helsingin talvi karkottaa pyöräilijätkin melkoisen totaalisesti.

300 miljoonaa on melkoinen investointi vain ratikkalinjaa silmällä pitäen. Sydäntalvella Helsingissä on vain kallis silta ilman käyttäjiä.

Vaikka kesä olikin säiden osalta optimaalinen, ilmastonmuutosta saa silti vielä odottaa tovin, jotta Helsinkiin saadaan eteläisen Euroopan talviolosuhteet.

Onko kukaan kirjoittajista kävellyt Isoisän sillalla Mustikkamaan ja Kalasataman välissä kovalla tuulella? Silta heiluu melkoisesti, kuten sen rakenteellisesti kuuluukin tehdä. Silta ns. elää.

Kruunuvuoren sillan pisin jänneväli tulee olemaan sitä luokkaa, että silta rakenteiden elämisen takia todennäköisesti joudutaan sulkemaan, jos tuuli on n. 20m/s kuten Tanskan salmen silloille tehdään.

Mustikkamaan eteläisellä puolella on välillä niin kovia virtauksia, ettei siellä pysty edes kävelemään kunnolla. Noinkin kovat tuulivirtaukset ovat yleistyneet myös Suomessa.

Kukaan ei varmaankaan halua, että jalankulkijat lentävät sillalta mereen tuulen mukana. Autoillahan tätä vaaraa ei ole, jos niitä ei sillalle päästetä.

Eikö Esan mielestä valtavaa sumppua synny Sörnäisten Rantatien päähän jo nykyliikenteellä? Kruunuvuoren silta jakaisi liikennettä hieman eri painopisteisiin.

Ehkä Kruunuvuoren selän alittava tunneli olisi ollut fiksumpi ratkaisu. Se ei ole maksanut varmastikaan sataa miljoonaa enempää eikä pilaisi merellistä maisemaa ja olisi käytettävissä 24/7 jokaisena vuodenaikana.

Erkki Paasio

Ei todellakaan auki sitä henkilöautoille, mutta taksit ja bussit vois kulkee siinä sporien lisäks ihan kellonaikaan katsomatta...

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Olisi järkempää tehdä ensin kokonassuunitelma Helsingin liikennejärjestelyistä siten, että otetaan huomioon myös henkilöautoliikenne. Sen hankalottaminen tuntuu olevan vallitseva trendi, mutta mihinkään se ei katoa. Lapsia viedään kouluihin ja harjoituksiin, vanhuksia hoidetaan, on päästävä isoihin marketteihin ostoksille, monet tarvitsevat autoa päivittäisten töittensä hoitamiseksi vaikka eivät olekaan ammattiautoilijoita jne...

Kokonaissuunnitelman olisi otettava huomioon kaikki liikennemuodot - myös paljon parjattu yksityisautoilun. Esim. Jätkäsaaren liikenne, keskustunneli itä-länsi liikenteen saattamiseksi maan alle, Sörnäisten tunneli ja kunnollisen kokoinen Kruunuvuorensilta voisivat olla yhdistettävissä toisiinsa liittymin ja rampein.

Kustannukset olisivat tietenkin valtavat, mutta rahoitusta voitaisiin helpottaa tekemällä siitä ainakin osin maksullinen. Ei se ole mikään uusi keino maailmalla.

On melko varmaa, että Otso Kivekäs, jänishousu joka ei uskalla antaa ihmisten kommentoida blogejaan, repäisee jostan laskelman todistellen hankkeen kalleutta, mutta sen ei kannata antaa masentaa. Koska kaikkia liikennemuotoja kuitenkin tarvitaan, niin päätösvastuu ei saa levätä liian vahvasti fundamentalistien maihinnousutakkien peittämillä olkapäillä.

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

En käsitä, miksi silta ei voi olla avoinna myös kaikelle kumipyöräliikenteelle vuorokauden ympäri. Eivät ratikat tule kulkemaan sillalla jälkimmäisen keula edelläkulkevan takapäässä kiinni, vaan usean minuutin välein. Näihin väleihin kyllä sopisi muutakin liikennettä, jopa yksityisautoja. Helsingissä on useita katuosuuksia, joilla ratikat kulkevat muun liikenteen seassa ja päinvastoin aivan sopuisasti. Miksi ei sitten tällä suunnitteilla olevalla sillallakin? Investointi on sen verran mittava että ei ole mitään järkeä suunnitella sitä lähtökohtaisesti vajaakäytölle!

Toimituksen poiminnat