*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Unohdetaan ideologiat: Tehdään aidosti vihreä Helsinki

  • Näiden viherpilvenpiirtäjien puolesta kampanjoin 2012 kuntavaaleissa. Ne on nyt rakennettu Milanoon.
    Näiden viherpilvenpiirtäjien puolesta kampanjoin 2012 kuntavaaleissa. Ne on nyt rakennettu Milanoon.

Kaupunkisuunnittelussa eturyhmät määräävät. Pyöräilijät ennen autoilijoita: Suljetaan sillat ja tunnelit autoilta. Lapsiperheet ennen yksinasuvia: Rajoitetaan yksiöiden määrää. Hallintoportaat ennen kaikkia muita: Määrätään talojen väri, kattokulma ja pintamateriaali viraston mahtikäskyllä.

Voitaisiinko ratkaisut tehdä kaikkien hyvinvointi huomioiden? Mitä jos lähdettäisiin puhtaalta pöydältä järjen ja tieteen pohjalta eikä puolueen historiallisen pääideologin linjauksista.

Liikenteen suhteen näyttää siltä, että pyöräilijöiden ja autoilijoiden vastakkainasettelu vain kärjistyy. Itse kannatan kävelykeskustaa. Mutta kannatan myös että autoa mielestään tarvitseville, kuten lapsiperheillä ja liikuntaesteisillä, on siihen mahdollisuus eikä heidän elämäänsä yritetä väkisin vaikeuttaa. 

Keskustatunnelin on väitetty olevan mahdoton jo hintansa vuoksi. No, Ruoholahdesta Kaisaniemeen on jo ajettava tunneli jonka kustannuksista ei ole kukaan valittanut, joten mahdoton se ei ole. Etelä-Helsingissa asuvana tiedän, että Mannerheimintien ja Espan kaistojen sulkeminen johtaisi järkyttäviin ruuhkiin - ellei autoja päästetä tunneliin. Nykyistä suurempaa tunnelia voi rahoittaa maksuilla, jotka säätyvät automaattisesti niin että liikennettä on tunnelissa sopivasti.  Olisi varsin erikoista että vahvan peruskallion Helsingissä tunneleita ei voisi rakentaa, kun kaikkialla muualla Tampereesta ja Tukholmasta alkaen ne ovat itsestään selvä ratkaisu.

Autojen vastustus on mennyt överiksi, kun sillat ja tunnelit missä olisi tilaa suljetaan täysin jopa takseilta. Paloheinän ja Haagan tunnelit sekä Kruunusillat voidaan avata rajoitetulle autoliikenteelle automaattisilla puomeilla. Myös säätyvien maksujen käyttö on mahdollista. Kruunuvuoren ratikkasillalla ei kulje yhtään ratikkaa yöllä ja päivällä ratikoiden välissä on tilaa, joten autojen täyskielto on perustelematon. Puomi voi mennä hyvissä ajoin kiinni että ratikka pääsee vapaasti etenemään.

Kaupunkibulevardit ovat suunnitelma, joka ei tunnu edistävän oikein kenenkään asiaa. Miksi moottoritie hidastettaisin autojonoksi, jonka vieressä on keskuspuistoon rakennettuja taloja? Katetaan mielummin moottoritie puistokannella jonka päällä on muutama korkea talo, ja säilytetään keskuspuisto entisellään.

Rakentamisen suhteen tärkeintä on että laadukkaita asuntoja tehdään paljon lisää ja niiden hinnat halpenevat. Se onnistuu tekemällä korkeampia taloja. Lisäksi asuntojen kokorajoituksista, parkkipaikkanormeista ja ulkonäön yksityiskohdista määräävistä rakennuskaavoista pitää luopua. Silloin rakentajat tekevät sellaisia asuntoja kuin asukkaat haluavat. Niitä myös tehdään enemmän jolloin asumiskustannukset laskevat.

Nykyään puistoalueita peitetään kolmikerroksisten talojen kentällä, ja aivan metroaseman vieressäkin on matalia taloja. Malmin lentokenttäkin ollaan muuttamassa talopelloksi. Laitetaan sinne metroaseman viereen mielummin kunnon tornit, pidetään puistot mahdollisimman luonnontilaisena ja Malmin kenttä lentokäytössä. Tornitalojen ei myöskään tarvitse olla kiiltävää lasia, vaan ne voivat kantaa kasvillisuutta seinillään kuten kuvassa. Vihreys ja korkeus sopivat hyvin yhteen. 

 

Luonnontilaiset virkistysalueet, laadukas korkea rakentaminen ja kaikkien liikennemuotojen kehittäminen - näiden puolesta tulen tekemään töitä valtuustossa.

 

1048, Helsinki

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Malmin lentoaseman tuhoamiselle on kyllä (urbaaneja) vaihtoehtoja, jos vain viitsii hiukan miettiä.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Aito vihreä on hyvä teema, länsirannikolla vihreät petti ideologiallaan ihmiset niin katalasti ettei nykyinen äänestäjä sukupolvi unohda sitä koskaan.

Vihreää ei ole enää muuta kuin raha, pelkästään veronmaksajien orjuuttaminen jatkuvilla verojen korotuksilla on pääasia. Kustannuksista ja terveys- ja ympäristöhaitoista huolimatta piti ostaa maailman suurimmat tuuliturbiinit asutuksen liepeille hiljaisille korkeammille maaston kohdille.

Ei tässä ole enää mitään tolkkua, vahinkoa tulee jatkuvasti, ja tuulella vahinko äityy niin pahaksi että osa ihmisistä sairastuu ja joutuu pakolla lähtemään evakkoon. - Tätä toimintaa johdetaan Helsingistä käsin Suomessa.

Sähkön hinnassa vero on noussut sitä mukaa kun valtio maksaa kohtuutonta tukea tuulisähköstä. Mutta helsinkiläiset haluavat tuulisähköä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Ilmastoon tuulivoima ei vaikuta mitään, mutta ajatus maailman pelastamisesta on ylväs ja jalo. Nykyinen vihreä poliitikko käy länsirannikolla media mukanaan halaamassa ihanaa tuulivoimalaa, joka on kastettu pienen lapsen nimellä, juuri se lapsi itki joka yö ja haroi korviaan, kunnes perhe muutti 40 km kauemmas pois kodistaan. (nyt lapsi ja koko perhe elää rauhassa, koti jäi tuulivoima terrorin takia tyhjäksi)

Vihreä terrori tekee jatkuvasti tuhojaan Suomen länsirannikolla.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Hyvä kirjoitus, ja kerrankin ehdokas, joka oikeasti funtsii käytännön tasolla tavallisten kaupunkilaisten hyvinvointia ja ongelmia. Helsinki on pikkukaupunki, jolla on ison kaupungin liikenneongelmat. Eikä ne ongelmat muuten liikennerajoituksilla poistu. Kumma juttu, mutta päätökset tehdään ottamatta oikeasti huomioon asukkaiden näkemyksiä.

Esimerkkinä tämä kaavailtu ja etukäteen liikennerajoitettu kruunusilta, jonka avulla tullaan vähentämään Kruunurannan lisäämää liikennekuormaa ja etenkin yksityisautoilua Hertsikan liikenneympyrän suuntaan. Asukkaiden autojen määrä ei muuten sillan liikennerajoituksilla vähene, mutta uuden alueen asukkaiden v-käyrä nousee sfääreihin ja Hertsikaan tulee aivan varmasti miehekkäät jonot, kun ei se liikenne vedä sitten senkään vertaa. Laajasalon väylä on muutenkin jo aamuisin täysin tukossa. Kruunrannan alueen suunnittelijat eivät tehneet liikennettä koskevia kotitehtäviä ja laiminlyönnin seuraukset ovakin sitten kaikkien maksettavissa.

Toinen ällistyttävä esimerkki on päätön Jätkän satamahanke. Keskellä kaupunkia autolauttasatama, ja kun karttaa katsoo, niin ymmärtää, että ei ne tuhannet autoilijat kovin helposti pääse autolla perille, tai satamasta ulos. Kiitos ääliömäisen kaupunkisuunnittelun ja sataman täysin väärän sijainnin. Kysyttiinkö muuten alueen asukkaiden näkemyksiä oikeasti ? Vaihtoehtona Vuosaaren satma-alue olisi edelleen paljon parempi. Metroyhteys ja rata vieressä. Kehä III päättyy satamaan. Ei ruuhkia ja keskustaan metrolla. Olis kannattanut kysyä neuvoa Tukholmasta, kuinka Värtanin lauttasatama on toteutettu. Liikenne kun sujuu oikeasti ja ruuhkissa ei seistä.

Sitten vielä oikea iso ja kallis ongelma. Helsingin kaupungin hankintatoimi ja sisäänpäinlämpiävä touhustaminen.

Miten voi olla mahdollista ettei julkisia hankintapäätöksiä saa vieläkään sähköisessä muodossa omalle koneelleen vertailtavaksi ? Mitä halutaan salata kuntalaisilta ja miksi. Kokeiles itse vaikka ja tilaa hankintatoimelta joku kilpailutus päätöksineen. Saat postissa riisin paperikopioita, jotka ovat täysin käyttökelvottomia hankinta-analyysin tekemiseen.

Omalla koneella, kunnon BI työkalulla analysointi onnistuu eri ulottuvuuksia hyödyntäen alle minuutissa. Samalla aukeaisi heti, mihin ne rahat ovat menneet ja kuka on päätösten takana ja mitä muita vaihtoehtoja on. Liian helppoa ja vois äkkiä löytyä mielenkiintoisia kytkentöjä ehkä ?

Btw.Miksi muuten ERP on kallis SAP ? Ja paljonko tuli nokkaan kaupungille tuossa kaupassa.

Onnea huomisiin vaaleihin. Järjen käyttöä tarvitaan vihdoinkin paskapolitiikan ja pelleilyn asemasta.

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen

Helsinki ei edes yritä olla kaupunki. Kaupungit kasvavat ylöspäin, Helsinki Sipooseen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset