*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Annetaan oppilaiden innostua!

  • Annetaan oppilaiden innostua!

Pääsin miettimään koulujen kehittämistä vaalipaneelissa Snellmanin ala-asteella Helsingin Punavuoressa. Ilmapiiri oli luova, ja mieleen tuli nopeasti useita keinoja, joilla voimme parantaa opetusta ja liittää koulut paremmin muuhun yhteiskuntaan.

Tasapäistäminen on Suomen koululaitoksen perinteinen ongelma. Olin  itse onnekas koska kävin peruskoulun Yliopiston alaisessa Normaalikoulussa, jossa opetus oli ilmeisesti tavallista laadukkaampaa. Sain matematiikassa lukea yläluokkalaisten kirjoja mutta monen muun tilanne oli huonompi: Tasapäistäminen on kouluissamme edelleen niin vahvaa, että nopeammasta etenemisestä jopa rangaistaan.

Asiantuntijat opettamaan kiinnostusryhmiä

Työkaverini lapsi Piilaaksossa rakentaa robotteja koulunsa kiinnostusryhmässä. Suomessa voidaan tehdä samoin. Tarvitaan vain asiantunteva opettaja, innostuneet oppilaat  ja opetusvälineita.

Ehdotan, että erikoisryhmien opetusta aletaan tarjota koulujen yhteistyönä. Tietysti asiasta - oli se sitten vesilinnut, öljyvärimaalaus tai mustat aukot - kiinnostuneet oppilaat eri kouluista voivat kokoontua yhteen ja saada asiantuntijalta erityisopetusta päivän tai viikon ajan.

Asiantuntija voi olla yliopistotutkija tai yrityksen työntekijä, ja opetus tapahtua yliopistolla tai yrityksessä. Silloin lapsi oppii erityisalan lisäksi myös yhteiskunnan eri puolista ja pääsee tutustumaan mahdolliseen työ- tai opiskelupaikkaansa. Ulkopuolinen asiantuntija voi saada työstään vastaavaa palkkaa kuin oikeakin opettaja, mutta luulen että moni olisi kiinnostunut tekemään elämää rikastuttavia opetuskeikkoja myös ilman korvausta.

Kodit ja koulut opettamaan yhdessä

Asiantuntija voi olla myös lapsen vanhempi ja opetuspaikka koti. Suomessa on mahdollisuus suorittaa oppivelvollisuus kotiopetuksena ja sillä on myös saavutettu hyviä tuloksia. Kotiopetusta saa Suomessa vain muutama sata oppilasta, mutta sen suosio saattaa jatkossa lisääntyä. Kodissa opettavat ovat valittaneet, että järjestelmä hylkii heitä: Oppikirjoja ei saa, ja jopa lastensuojeluilmoituksia on tehty. 

Kotiopetuksen yleistyessä on vaarana, että “eliitin” lapset eriytyvät muusta yhteiskunnasta. Siihen auttaa kotikoulujen yhteistyö tavallisten koulujen kanssa. Kotiopettaja voi tarjota opetusta erityisalalta vierailevalla koululaisryhmälle. Myös kotioppilaan käynnit valitsemillaan tavallisen koulun tunneilla kannattaisi sallia.

Yhdistetään lapset ja vanhukset

Yhteiskuntaamme vaivaa ihmisten eristyminen omiin laitoksiinsa. Vanhukset ovat vanhainkodissa, aikuiset työpaikalla ja lapset koulussa. Laitostumisen seurauksena moni vanhus kärsii Suomessa yksinäisyydestä. Ongelma ratkeaa viemällä lapset käymään vanhainkodissa ja vanhukset koulussa.

Vanhuksilla on taitoja moneen asiaan - ensimmäisenä tulee historian opetus oman kokemuksen kautta. He voivat myös tehdä käsitöitä, piirtää tai laulaa lasten kanssa. Samalla saattaa syntyä tärkeitä ystävyyssuhteita.  

Tietokoneet ovat luomista varten

Koulujen IT-strategiassa on monesti edetty laitteet edellä. Tarvitaan tabletteja, koska ne ovat nykyaikaa. Jos tabletteja käytetään saman monisteen lukemiseen ruudulta, mitä aiemmin luettiin paperilta, on sijoitus pääosin turha. Tietokoneet pitää nähdä laitteina joilla voi luoda uutta, ei mediankulutusvälineinä. Vanhalla läppärillä voi olla enemmän annettavaa opetukseen kuin kiiltävällä iPadilla.

Yksi luomisen muoto voi olla rakentaa pieni tietokone osista tai aukaista vanhan läppärin kuoret ja yhdistää komponentit uudella tavalla. Tietokoneen ohjelmointi vaikkapa robotin ohjaamiseksi voi onnistua pieneltäkin lapselta. On tärkeää päästää lapset leikkimään ja keksimään koneilla: Heillä saattaa kohta olla uutta opetettavaa aikuisille.

Monikulttuurisuus uhkasta resurssiksi

Suomessa on yhä enemmän ulkomaalaistaustaisia oppilaita. He puhuvat kieliä, joiden osaaminen on työelämässä tärkeä kyky. Laitetaan lapset opettamaan kieliä toisilleen! Suomalainen kieliopetus on liian keskittynyt teoreettiseen kielioppiin. Lasten jutellessa toisilleen oppivat he tehokkaasti käytännön keskustelukieltä.

Vähemmän byrokratiaa, enemmän autonomiaa

Koulut, kuten muutkin kuntien palveluyksiköt, kärsivät usein liiallisesta byrokratiasta. Helsingissä Opetusviraston hallintoportaat sääntelevät ja seuraavat tiukasti koulujen toimintaa. Koulut ovat kuitenkin täynnä fiksuja opettajia, jotka näkevät itse paikallisen tilanteen ja pystyvät päättämään kannattaako budjetti käyttää videotykin vai viherkasvien hankintaan. Vähentämällä hallintoportaita ja lisäämällä koulujen autonomiaa saamme iloisemmat opettajat ja säästämme rahaa. Se voidaan sijoittaa hallintojohtajien kotitelevisioiden sijasta vaikkapa koulujen kehittämiseen.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset