*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Alueverkkoyhtiö: Kasvua digitaalisilla innovaatioilla

Suomen valtio ja kunnat sijoittavat valtavia summia julkisten alueiden ja väylien ylläpitoon. Jalkakäytävien, torien ja puistojen rakentaminen ja ylläpito maksaa miljardeja. Sijoitukselle ei kuitenkaan saada rahallista vastinetta, ja julkisten alueiden kunnossapito on heikkoa. Samalla maailma digitalisoituu ja ihmiset ovat laitteineen jatkuvassa yhteydessä internetiin. 

Voisimmeko parantaa alueiden kuntoa ja samalla mahdollistaa maallemme tulevan talouskasvun edellytykset? Kyllä. Ehdotan että ryhdymme tuumasta toimeen liikenneministeri Bernerin viitoittamalla tiellä ja perustamme valtiollisen alueverkkoyhtiön. Se tarjoaa palveluoperaattoreille valtuudet ihmisten oleskelu- ja liikkumispalveluiden tarjontaan. Mikä tärkeintä, palvelutarjonnan yksityistäminen tarjoaa ainutlaatuisen kasvualustan digitaalisille innovaatioille ja niihin liittyville uusille liiketoimintamalleille. 

Palveluoperaattorit voivat tarjota ihmisille sekä aika- että matkaperusteisia palvelupaketteja. Kuluttaja voi vapaasti valita, maksaako puistoissa oleskelustaan ja lenkkipolkujen käytöstä kiinteällä kuukausimaksulla, metriperusteisella hinnoittelulla vai per julkisella alueella vietetty tunti. Yksityisalueilla kuten kodissa oleskelu on edelleen täysin ilmaista. 

Yksityisyydensuojan suhteen huolet ovat turhia. Valtiollinen tietoturvavirasto takaa että ihmisten sijaintitiedot pysyvät varmassa tallessa. Olemmehan jo nähneet kuinka hyvin autojen seurantajärjestelmän tietoturva on hoidettu. Sitä paitsi, käytännössä jokaisella on jo taskussaan käytössä kännykkä joka seuraa sijaintia niin Facebookille kuin Googlelle metrien tarkkuudella. Käytännössä seurantasirun laittaminen kansalaisen ihon alle ei siis vaikuta yksityisyydensuojaan mitenkään. 

Mitä nämä innovatiiviset, digitaaliset palvelut joita uusi alueverkkoyhtiö mahdollistaa, sitten oikein ovat? Sitä en vielä osaa sanoa. Kyllähän kaikenlaisia palveluita voidaan nykyäänkin tehdä ilman valtiollista seurantajärjestelmää. Olen myös kysellyt IT-alan ammattilaiskavereiltani eivätkä hekään ymmärrä mitä hyötyä järjestelmästä oikeasti olisi. 

 

Sellaista se on, tulevaisuutta emme voi nähdä! Digitaaliset innovaatiot ja niihin liittyvät tulevaisuuden liiketoimintamallit ovat kuitenkin niin suuri mahdollisuus, ettemme voi jättää tilaisuutta olla tiennäyttäjänä koko maailmalle käyttämättä. Uusien kansallisten bisnesalustojen kannalta on tärkeämpää ymmärtää digitalisaation ja innovaatioiden merkitys muotisanoina, kuin ruveta miettimään onko niistä käytännössä mitään hyötyä tai miten ne vaikuttavat kansalaisoikeuksiin.  

--

Tässä hieman täydennystä kun osa lukijoista otti ylläolevan satiirin tosissaaan:

Siirtyminen autojen verotuksessa hankintahintaan liittyvästä verosta käyttöön pohjautuvaan veroon ei sinänsä ole mahdoton idea. Sen toteuttamiseen ei kuitenkaan tarvita yksityisiä palveluoperaattoreita tai valtiollista sijainnin seurantaa. Yksinkertaisin vaihtoehto on sinetöity matkamittari. Jos eri teille halutaan eri maksut, voidaan se toteuttaa laitteen sisäisellä seurannalla, missä sijaintitietoa ei lähetetä eteenpäin. Riittää että laite raportoi montako kilometria tietyn hintaisella tiellä on ajettu vuodessa tai kuukaudessa. 

Monimutkaista byrokraattista järjestelmää, missä yksityiset palveluoperaattorit tarjoavat erilaisia palvelupaketteja liikkumiseen, ei tarvita digitaalisten innovaatioiden mahdollistamiseksi. Lähtökohta esimerkiksi robottiautojen kehityksessä ei ole maailman teiden korvaaminen suomalaisella valtiollisella älytieverkostolla. Robottiautojen johtavat kehittäjät kuten Google ja Uber kehittävät niitä ihan nykyisille teille, joilla ne toimivatkin jo lupaavasti. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Näinhän se menee. Kolmenkymmenen vuoden sisällä maailmalla ajetaan robottiautoilla älykkäillä teillä, mutta Suomessa hitsaillaan romuihin paikkoja ja rassataan ladon takana 20 vuotta vanhoja Corolloja ja vihataan kehitystä.

https://www.fhwa.dot.gov/publications/publicroads/...

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

"Kuluttaja voi vapaasti valita, maksaako puistoissa oleskelustaan ja lenkkipolkujen käytöstä kiinteällä kuukausimaksulla, metriperusteisella hinnoittelulla vai per julkisella alueella vietetty tunti."

Taitaisi itse Bernerkin olla kateellinen näille Petruksen "innovaatioille".

Minulle ainakin kävi selväksi, etten varmasti äänestä henkilöä ja puoluetta, jolle kaikki kodin ulkopuolinen voidaan laittaa maksulliseksi. Unohtamatta, että jo nyt kodissakin olo on tehty maksulliseksi.

En ole kuluttaja, vaan ihminen, jolla on toistaiseksi vielä äänioikeus,

Käyttäjän PetrusPennanen kuva
Petrus Pennanen

Kirjoitukseni koski sitä miten Bernerin käyttämissä perusteluissa ei ole käytännön pohjaa, vaan ne käyttävät tyhjiä muotisanoja perustelemaan tarpeetonta kansalaisten seurantajärjestelmää. Samoja perusteita voidaan käyttää seurantasirujen laittamiseen ihmisten ihon alle Orwellilaisen järjestelmän luomiseksi.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Autovalmistajat ovat edellä, ei Google tai Über.

Jos halutaan kehittää jotain, ottaisivat Heren käyttöön ja loisivat siihen palvelut eikä mitään ylimääräisiä himmeleitä tarvita. Saksassa on jo valjastettu. Jokaisen maan tulee itse huolehtia, että mitä Hereen tullaan laittamaan.

Se vain ihmetyttää, miten vähän käsitystä on tästä Herestä.

Käyttäjän SakuErtuli kuva
Saku Erätuli

Bernerin ehdotus on veroa veron päälle. Tällä hetkellä autoilija maksaa Petruksen mainitsemat asiat. Miltä kilometripohjainenkäyttövero kuulostaisi päälle... Ihmisen vapaasta liikkuvuudesta tehdään maksullista ennemmin tai myöhemmin jos jatkamme samaan suuntaan... v.2000 Suomessa oli rekeisterissä 2,12milj./henk.autoa. Itse omistan auton ja teen sillä työmatkani ja kilometrejä tulee noin. 30k/v ja maksan siitä uusimman Trafin sivustojen mukaan veroa yhteensä n. 1.200€/v. + arvonlisävero ostaessa. Joten keskiarvo olisi noin 700€/v/autotoilija = n. 148 4000 000€/vuosi + ostoalv. Mihin nämä eurot menevät...? (suomi 5,95milj/henk.). Miksi valtio haluaa luopua vastuustaan ja selitellä sitä että "tänään ei pulla tuoksu" Olen sitä mieltä että palveluteleoperaattoreiden on hyvä myydä palveluitaan niitä haluaville. On selkeää että valtio rupeaa tukemaan yrittäjyyttä ja talouskasvua muulla kuin.. "jo" nähdyillä toimenpiteillä.. tässä: INNOVAATISUUS! ei synny verottamalla kansalaista/yrittäjää ylenpalttisesti. Näin ei myöskään synny lisää työpaikkoja esim. Keski-ja pohjoisuomeen.
Joten: Eläkää vapaasti ja tähdätkää pitkälle. Ps. Teitä seurataan jo...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset