Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Höylätäänkö oikealta vai vasemmalta?

  • Höylätäänkö oikealta vai vasemmalta?

Viime viikot ovat kirkastaneet missä politiikassa on kysymys. Valtiontalous on epätasapainossa kun julkinen sektori kuluttaa enemmän kuin tienaa. Tämä ongelman ratkaisemiseksi on politiikkojen ykköstyökalu juustöhöylä. Kaikkien mielessä on politiikan suuri kysymys: Miltä puolelta höylätään?

Oikean laidan poliitikkojen ratkaisu on leikata ylityölisistä, mikä vaikuttaa erityisesti matalapalkka-aloilla. Vasemman laidan poliitikkojen ratkaisu on viilata paremmin tienaavien tuloja pienemmäksi ja työnantajien kuluja suuremmiksi. Luovemman sarjan poliittiset surffarit ovat keksineet, että ostovoimaa voisi vaikka vähentää vähän kaikilta arvonlisäveroa nostamalla, tai höylätä käänteisesti laittamalla valtio ottamaan vieläkin enemmän velkaa ja "investoimaan" jakamalla lisää  rahaa poliitikkojen kavereiden firmoille.
 

Minusta politiikan suuri kysymys ei koske höylän asentoa. Oikeiston ja vasemmiston riidellessä siitä leikataanko köyhiltä vai rikkailta hukkuu ongelman perussyy: Euroopan kallein julkinen sektorimme sisältää useita toimintoja jotka eivät auta kansalaisia ja yrityksiä, päinvastoin. Tämä rakenneongelma sekä tekee valtion ja kuntien taloudesta miinusmerkkisen että aktiivisesti jarruttaa yksityisen puolen työllisyyttä.

Esimerkkinä kauppojen aukiololaki, jonka nyt on havaittu olevan tarpeeton. Seuraava johtopääätös on, ettei lakia valvoneita ja kaliita poikkeuslupia myöntäneitä ELY-keskusten työntekijöitä enää tarvita. Julkinen sektori säästää rahaa ja yksityisen puolen työllisyys paranee, kun kampaajat saavat halutessaan tehdä töitä myös itsenäisyyspäivänä ilman kallista poikkeusluvan anomista.

Emme tarvitse myöskään kaupunkien satoja arkkitehtejä, jotka vähentävät yksityisen puolen arkkitehtien työtä määräämällä yksityiskohtaisia rakennuskaavoja. Tai seitsemänportaisen kaupunginhallinnon virkamiehiä, jotka sähköpostilla ilmoittavat terveyskeskuksen johtajalle että tällä viikolla saa ottaa vain kaksi röntgenkuvaa. Politiikkojen kavereiden firmoille ei tarvita yritystukia ja verohuojennuksia, joiden hakemuksia arvioivat ja myöntävät sadat virkamiehet. Emme hyödy myöskään tuhansista raporteista ja selvityksistä, joita julkishallinnossa suurilla kustannuksilla kirjoitetaan mutta kukaan ei lue. Perusturvakin hoituu paremmin, kun se jaetaan automaattisesti ilman rahaa panttaavaa ja hakemuksia tiiraavaa virkakoneistoa.  

Toisiaan työllistävien hallintovirkamiesten sijasta tarvitsemme hyvin palkattuja, lahjakkaita ja motivoituneita sairaanhoitajia, opettajia ja poliiseja.

--

Riitely siitä pitääkö rahaa jatkuvasti paisuviin hallintorakenteisiin repiä köyhiltä vai rikkailta on jo nähty. Talouden ja työllisyyden parantaminen onnistuu kun asioita edistetään järjellä ideologian sijasta. Kansalaisten palvelu tasa-arvoisesti ja tehokkaasti tarkoittaa yksinkertaista ja edullista julkishallintoa, joka suuntaa resurssit paperinpyörityksen sijasta kansalaisia auttaville ihmisille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

26Suosittele

26 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (45 kommenttia)

Käyttäjän kajluukko kuva
Kaj Luukko

Paljon hyviä pointteja!

Olen työssäni kiinnittänyt huomiota alati lisääntyvään byrokratiaan ja lupaviidakkoon. Aikaisemmin, kun joku homma piti tehdä, se tehtiin, tuli valmiiksi ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nyt tarvitaan suunnitelmia, lupia, sertifikaatteja, pätevöintejä, ties mitä. Itse en edes hallitse kaikkea sitä byrokratiaa kaikista niistä töistä, jotka aikaisemmin itse pystyin tekemään, omilla käsilläni. Osaisin edelleenkin, mutta en saa tehdä, koska en ole "pätevöitetty" esim. teräsrakennehitsauksiin, vaikka sen osaankin. Paperit puuttuu, aikaisemmin se ei haitannut.

Systeemin pyörittämiseen menee aikaa, ja monen, koko maan mittakaavassa varmasti tuhansien ihmisten työpanos näiden säännösviidakoitten seuraamiseen, lupapapereiden täyttämiseen, lisätietopyyntöihin vastaamiseen, tekstien ja numeroiden siirtämiseen Excel-taulukosta toiseen, jne. Valmista tulee edelleen, ja kaikki ovat tyytyväisiä, mutta paljon ylimääräistä työtä pitää tehdä. Tehokkuus on laskenut.

Ymmärrän näiden lupien ja muiden menetteliyden tarkoituksen. Mutta kun niistä tulee itse tarkoitus, ollaan menty liiallisuuteen. Sellainen systeemi ei palvele enää ketään. Niitä ammattimiehiä, jotka duunit osaavat tehdä, on entistä vähemmän. Enemmän tämä päivänä tarvitaan niitä ihmisiä, jotka hoitavat paperit ja luvat siihen kuntoon, että itse duunit voidaan edes aloittaa.

Tämä sotku pitäisi saada purettua.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Muistan vielä sellaisen ajan, kun sain kesätöissä ajaa kuorma-autoa, ja maansiirtää mm. kauhakuormaajalla ja pyörivällä kaivinkoneella. Hitsatakin sain ja putkitöitä yms. pientä touhuta, ilman minkään sortin passeja tai kortteja tai lupia. Nyt en saa tehdä mitään noista asioista, ainakaan niinku oikeesti rahaa vastaan.

Onneksi tietokoneita saa vielä sörkkiä ilman pakkokurssitusta, ilmeisesti koska byrokraatit eivät vieläkään tajua niistä mitään.

Käyttäjän SampoHonkala kuva
Sampo Honkala

Julkisella puolella voi olla jotain höylättävää, muttea esimerkki arkkitehdeista oli todella huono. Kyllä, tarvitsemme satoja arkkitehteja kuntiin ratkomaan kuntien maankäyttö- ja rakentamiskysymyksiä kokopäivätoimisesti. Sen lisäksi tarvitsemme yksityisiä konsultteja ratkomaan samoja kysymyksiä projektikohtaisesti ja lisäksi yksityisiä konsultteja suunnittelemaan rakennuksia. Tällä alalla ei ole päällekkäisiä tehtäviä eikä julkinen sektori syö yksityisten leipää. Julkinen sektori ei myöskään vaikeuta yksityisten arkkitehtien työtä, vaan tekee valmistelevan pohjatyön, joka olisi tehtävä joka tapauksessa. Pitkäjänteisenä virkatyönä se onnistuu paremmin kuin kuntaan yhtä hanketta varten pölähtäneeltä konsultilta. Sä et nyt selvästikään tiedä mitään tästä aiheesta, jonka esimerkiksi otit.

Käyttäjän PetrusPennanen kuva
Petrus Pennanen

Esimerkki arkkitehdeista on kuultu suoraan suomalaisilta korkean tason arkkitehdeilta.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Esimerkkinä: Maailmanpankki julkaisee paljon tavaraa. Kaikista heidän julkaisemistaan pdf-tiedostoista kolmasosaa ei ole ladattu kertaakaan netistä. Täysin turhaa ja tarpeetonta puuhaa löytyy maailmasta vaikka kuinka paljon. Valitettavasti läski lähtee sulamaan vain huonoina aikoina.

http://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/201...

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Arkkitehtien kannalta tulisi hyvin ottaa mallia Jyväskylästä joka tilaa ideat asukkailta ja suunnitelmat huippu arkkitehdeilta (harvoin kuitenkaan ideat ja suunnitelmat osuva yks yhteen vaan ovat ristiriidassa), kaupungin arkkitehdille ja asemakaavapäälikölle jää pa-asiassa asemakaavojen valvominen, tarkastus ja muutosten hyväksyminen sekä niiden ideoiden ja suunnitelmien yhdistäminen. Ainoa mikä minulta saa moitetta on että kaupunki toteutti yleiskaavan kaupunkilaisten ohella yhteistyössä s-ryhmän kanssa sekä lähtökohdalla että pitää suosia keski-ikäisiä keskituloisia lapsiperheitä jotka haluavat asua omakotitalossa tai isossa kerrostalossa tietenkin omissa. Viimeaikoina vuokra-asumista onkin pyritty vähentämään. Onneksi jyväskylän kaupunki on asukkaileen päätöksissään avoin ja tuo päätökset nähtäville.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Kätilön, sairaanhoitajan , putkimiehen ,jne ei tarvitse koskaan pelätä työn loppumiselta. Sitävastoin näillä teennäisillä titteleiden tai nimikkeiden haltijoilta voi palli horjua ennen jyrkänteen ylimenoa. Ne ovat tyyliä: sosiaalisuhteiden kansainvälisen verrokkiryhmän yliintentuurin henkilöstöpäällikkö tai vastaavaa. Näitä on pivin pimein organisaatioissa ja niistä luopuminen ei tule näkymään muussa kuin säästetyissä kuluissa. Markkinaehtoisissa organisaatioissa näitä ei esiinny ja syystäkin.
Oliko tämä Sipilän leikkauslista täky ärsyttää nämä edellä mainitut ammattilaiset mielenilmaisuun ja päästä näennäisestä umpikujasta heiluttamaan vesuria väliportaan hallista, jos näin on, aikamoinen hämäys pelimieheltä. Oikeampi koostumus mielenilmaisussa olisi väliportaan media-assistentit ja vastaavat. heillä saattaa olla paljon uhanalaisempi työpaikka eikä vain sunnuntailisät ja vastaavat.

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Onneksi et lisännyt poliisia. Sinne kun tehtiin jo soten kaltainen uudistus ja tulokset olivat aivan mahtavat.

"Tämänkin kuukauden loppuun mennessä uudistus puree. Meidänkin uuden hienon ja toimivan poliisilaitoksen vajaat parikymmentä nuorta määräaikaista poliisimiestä, jotka eivät kuulu hallintoon, saavat lähteä kortistoon! Lepistö tylyttää."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081218568344_u... ~ ""Kiitos tästä työvuorosta. Ei kuolleita. Ei tukipartioita."
Resurssipula jätti poliisipartion yksin piiritystilanteessa"

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Unohdin tosiaankin. Ei kuitenkaan kestä kauan nykymenon jatkuessa, että saatte vielä sarjatuliaseetkin arsenaaliin Norjan ja Tanskan lailla. Töitä tulee riittämään, rikollisjahti tulee muuttumaan suojelutehtäviksi kuten Ruotsissa. Tässä vähän taustaa, jopa poliisin sanomana yhdessä kohtaa

http://www.liveleak.com/view?i=db4_1442655445

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kyllähän oppositio ja hallitus ovat yksimielisiä yhdessä asiassa , nimittäin ulkorajojemme aukipitämisestä turvapaikan hakijoille ilman pikakäännytystä.

Käyttäjän pasipulkkinen kuva
Pasi Pulkkinen

Velkaantuminen ei ole ongelma. Katsos Petrus, raha on hallinnollinen järjestelmä, ykkösiä ja nollia tietokoneen muistissa, ja siksi se voidaan muuttaa sellaiseksi kuin halutaan. Velka ei ole ongelma edes EMU-järjestelmässä...vielä.

Tällä hetkellä meillä on kysyntälama, jonka ratkaiseminen korjaa samalla "velkaantumis" ongelmankin.

Työttömyys on todellinen reaalimaailman ongelma, ei vain näytöllä vilkkuva numerosarja. Sitten kun talous taas rullaa, on aika puuttua julkiseen "pöhöttymiseen" jos sitä jossain on. Byrokratia talkoot ovat aivan aiheelliset.

Oma ehdotukseni on perustulo joka sisältää asumiskunta kohtaisen asumislisän. Johan vapautuu työvoimaa monellakin mekanismilla Juhana Vartiaisen työtarjonta"argumentteja" testaamaan.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor

Velkojahan ei tarvitse koskaan maksaa takaisin, eikä niistä aiheudu mitään kustannuksia.

Kysyntälaman voit ratkaista ruohonjuuritasolta. Neuvo kaikkia ympärilläsi lainaamaan rahaa, ostamaan tuotteita ja palveluita. Lisäksi kerro että levittävät tätä kyseistä velan ilosanomaa kaikille. Kyllä se siitä! Velkaa nimittäin voivat ottaa yksityisetkin!

Käyttäjän pasipulkkinen kuva
Pasi Pulkkinen

Velkaan perustuvassa kapitalismissa se vaan on niin että ilman velkaa ei ole likviditeettä. Valtiot eivät ole koskaan maksaneen velkojaan. Miksikö? Valtio ei kuole, joten sen ottamia lainoja ei tarvitse kirjata alas kuten yksityisien. Vieraalla valuutalla pelattaessa, kuten euro, on toki teoreettinen mahdollisuus vararikkoon, joka realisoitui nyt Kreikassa.

Ylivoimaisesti paras tapa tappaa tämä lama, ja katsoa samalla tulevaisuuteen, olisi investoida energiaomavaraisuuten reilusti nyt kun on työttömyyttä. Se elvyttäisi ja laskisi meidän riippuvuutta ulkomaankaupasta.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor Vastaus kommenttiin #24

Jatkuvastihan valtiot maksavat velkojaan.

Sinne meni se argumentti. Oliko muuta?

Käyttäjän pasipulkkinen kuva
Pasi Pulkkinen Vastaus kommenttiin #27

...ja ottavat uutta koko ajan. Yleensä lainoilla ja velkakirjoilla on maturiteetti (erääntymisaika). Hyvää kansantalouden hoitoa on se että talouden kuumentuessa valtio kerää ylimääräistä likviditeettiä pois taloudesta, ja lamaantumisen uhatessa lisää likviditeettiä. Tämä voi tapahtua veroja kiristämällä tai löysäämällä ja velkaantumalla tai maksamalla velkoja pois. Velkaantuminen ja velkojen lyhentäminen on hyvässä valtiotalouden hoidossa rahapoliittinen työväline. Velanlyhennys ei ole itsetarkoitus eikä pakko. Tämäkään kansantalouteen liittyvä yksityiskohta ei tunnu olevan poliitikkojen hallussa.

Ulkomaan valuutta (euro meille kaikille) on aina ongelma taloudelle. Kreikka ei olisi ongelmissa jos sillä olisi ollut oma valuutta. Saksalaisetkaan eivät tunnu muistavan kuinka heidän velkojaan annettiin anteeksi sodan jälkeen. Jenkkien velka ulkomaille on omaa luokkaansa, mutta miksi se ei ole ongelma. Mietippä sitä.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor Vastaus kommenttiin #30

Ajatuksesi sisältävät olemattan siitä etteivät nämä velkoja antavat tahot välittäisi siitä viestistä mitä valtiot antavat. Tuskin löytyy velkakirjan ostajia sellaisten maiden osalta, joiden politiikasta jotenkin jää sellainen fiilis, että oletus on ettei velkoja tarvitse koskaan maksaa takaisin.

Käyttäjän HarriMuttilainen kuva
Harri Muttilainen Vastaus kommenttiin #27

Velattomia valtioita on hyvin vähän ja yksi suurimpia velallisia on se suurin ja menestynein.

Olavi A Honka

Kysymyksenhän voisi esittää toistepäin - Tarvimmeko todella kaikkia näitä säädöksiä?

Jospa saisimme Arkadianmäen uusia lakeja ja säädöksiä tehtaillessaan sopimaan että jokaista uutta lakia/säädöstä kohtaan 2-3 vanhaa poistetaan. Eduskunta on syytänyt satoja pakottavia lakeja ja säädöksiä joita kuntien sekä yrittäjien on noudatettava. Tämä lisää hallintoa ja vähentää yksityisenpuolen työntekijöitä. Kierre on hirveä.

Yksityinen puoli kuitenkin käytännössä joutuu maksamaan koko tämän hallinnon. Toivottavasti tämä hallitus todella alkaa näitä säädöksiä purkamaan, tulee kestämään kauan, mutta jostain pitää aloittaa, vaikka noista aukioloajoista, mutta sarkaa löytyy vaikka mitä.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

"Euroopan kallein julkinen sektorimme"

Myytti vai tosiasia? Sitäpaitsi asiaa ei voi laskea ja vertailla julkisia menoja keskenään, ellei ota huomioon mitä veronmaksajat sillä saavat. Jos julkista sektoria pannaan pihalle, siitä syntyvä työttömyys maksaa. Eli toisesta taskusta toiseen.

Tämä ei tarkoita etteikö julkisessa sektorissa olisi korjattavaa, on varmaan paljonkin. Siinä pitäisi kiinnittää huomio aikaansaannoksiin eikä rahaan ja työpaikkojen määrään ilman että ajatellaan mitä niillä tehdään. Nykyäänhän on kyse siitä, että työpaikka sinällään on tavoiteltava asia, ei se mitä sillä saadaan aikaiseksi. Ja lisäksi hallintoa ja kontrollia suositaan varsinaisen työnteon sijaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Hallinto on toiminnan ja päätöksenteo kannalta välttämätön,tosin tämä ei koske nykyhallitustamme.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Usein unohtuu, että julkinen sektori on byrokratiassaan kuitenkin varsin tehokas, kun samalla valtava määrä näkymättömiä kustannuksia syntyy sieltä tiskin toiselta puolelta. Virastotäti voi käsitellä kymmenen asiakasta tunnissa, mutta asiakkaana oleva yrittäjä tai työläinen on käyttänyt asiansa selvittämiseen ja valmisteluun useita tunteja. Sekin aika on pois tuottavasta työstä ja hyvinvoinnista, ja siitä koituva tappio on paljon suurempi kuin valtiolta virkailijoiden ja muun koneiston palkkoihin kuluva raha.

Mitä tulee tuohon kortistoon joutumiseen niin eiköhän iso osa irtisanotuista kuitenkin työllisty muihin hommiin, osa jopa tuottavaan työhön. Toki työttömyyskin on parempi vaihtoehto kuin yhteiskuntaa jarruttava byrokratia.

Alkajaisiksi leikkaisin Trafilta, koska siellä näyttää olevan ihan liikaa porukkaa keksimässä mitä kaikkea uutta voitaisiin valvoa ja rekisteröidä, vaikkei siitä ole kenellekään mitään hyötyä.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Mitä on se "tuottava työ"?

Eikö esim. sairaanhoitajan tai opettajan työ ole tuottavaa?

Tietysti jos puhut yritysvoitoista, asia on eri. Minä tarkoitan tuottavuudella aikaansaannoksia enkä rahaa, joka itsessään ei ole mitään.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen Vastaus kommenttiin #23

Tuottava työ on sellaista, joka luo hyvinvointia tavalla tai toisella. Sairaanhoitajan ja opettajan työt ovat hyviä esimerkkejä tuottavasta työstä. Viranomaisrekisterin ylläpitäjän työkin voi olla tuottavaa, jos ylläpidettävä rekisteri on tarpeellinen. Tuottamattomasta työstä Petrus antoikin edellä jo hyviä esimerkkejä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #23

Sairaanhoitajan ja opettajan työ on tuottavaa työtä. Ylihoitajan ja rehtorin työkin on osittain tuottavaa työtä, samoin koulutussuunnittelijan tai koordinaattorin. Siltä osin siis, kun he työpanoksellaan edesauttavat opettajan ja sairaanhoitajan tehtävien tekemistä.

Nykyisin vain 30 % julkisen sektorin työntekijöistä on tuottavassa työssä, suurin osa julkisen sektorin tekemisestä on hallinnollista työtä. Esimerkiksi kuntien valtuusto-, lautakunta- ja hallitustyöskentely ja näiden elinten valmistelutehtävät ovat tuottamatonta työtä. Lisäksi lautakuntien päätettäväksi ajetaan asioita, jotka voitaisiin hyvin hoitaa viranomaispäätöksin. Kerron hassun esimerkin: jos karjatilalla on alle sata eläintä, ympäristölupaa käsitellään yli kymmenmiehisessä, poliittisin perustein valitussa kunnan ympäristölautakunnassa. Kun karjatilan eläinmäärä on yli sadan, ympäristölupapäätöksen tekee yksi ELY-keskuksen virkamies.

Toisin kuin blogisti, näen kaupunkisuunnittelun arkkitehtien työn myös tuottavana työnä. Hyvin tehty kaupunkisuunnittelu kun vähentää yksityisten arkkitehtitoimistojen suunnittelutyötä.

Yossi Smed

Tilastojen mukaan esim. Luxenburgissa on suhteessa populaan kaksinkertainen julkinen sektori.

Mutta kyllä varsinkin kunta sektorilla on turhaa keskiportaan hallintoa, oliko se niin että joissakin keskisuurissa kaupungeissa sosiaalitoimiston ( toimeentulotuki asioissa ) henkilöstökulut olivat suurempia, kuin jaettu tuki...

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen

Erkki Liikanen sanoi juuri suoraan, että nykyisen kokoista julkista sektoria Suomen kansantalous ei pysty ylläpitämään. Tämä oli minusta merkillepantavaa erityisesti siksi, että Liikanen on tai oli aikanaan sosiaalidemokraatti, jotka noin yleisesti ottaen olisivat mieluummin edelleen laajentamassa kuin supistamassa Suomen julkista sektoria

Mikael Collan

Juuri näin, julkisen sektorin kuluja voidaan vähentää vain vähentämällä julkisen sektorin kuluja, ei lisäämällä julkisen sektorin tuloja. Tämä ydinasia on jäänyt kaiken muun "huutamisen" alle unohduksiin. Mukavaa, että Petrus otat tämän asian esille, sitä ei valtamedia ole toimittajiensa toimesta esiin nostanut.

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen

Suomen julkinen sektori on kuitenkin mainittu Euroopan tehokkaimmaksi. En tiedä mitä hallinnollisia virkamiehiä tarkoitat, enkä oikein usko että heitä höyläämällä suuria säästöjä saataisiin aikaan. Jos tarkastellaan julkisen sektorin menojen rakennetta, juurikin sosiaali- ja terveyshuolto, koulutus ja turvallisuus ovat niitä aloja, jotka maksavat. Kuten kuuluukin.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor

Hämmentää ettei tässä jutussa esitetä mitään arvioita missä tämä suuri byrokratia mössö on jota on helppo leikata, jolla ei olisi merkitystä toiminnan kannalta.

Epäilen kovasti koko väitettä. Muuten tuon toteuttaminen olisi liian helppoa.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Mahtaisikohan monikaan jäädä kaipaamaan, jos aluehallintovirastot ja Trafi lakkautettaisiin kokonaan? Olisi kyllä melkoinen mullistus byrokratiaan ja valvontaan tottuneille.

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor

Trafi lakkautetaan ja valtio menettää suunnattoman määrän tuloja. Samalla ilmeisesti luovutaan pitämästä kirjaa autoista ja hyödyntämästä näitä tietoja.

Samoin tämän jälkeen ihmiset eivät voi saada tarvittavia lupia joiden perusteella heillä on esim. oikeus harjoittaa lentoliikennettä sun muuta.

Aivan käsittämättömän pölhöä puhetta. Trafin toimintaa voitaisiin supistaa ja tehostaa. En silti usko että toimintaa voidaan lakkauttaa.

--

Tuntuu samalta kuin ehdottaisi verottajan toiminnan lopettamista, sillä kerääntyvähän ne verot itsestään. Koko hallinto on turha toimi. Mitään mitä et näe et kaipaa, ennen kuin se poistetaan kuvasta ja huomaat mitä kaikkea se on tehnyt.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen Vastaus kommenttiin #28

Ajoneuvorekisteriä voi pitää verottaja tai poliisi muiden rekisteriensä ohella, ei siihen erillistä virastoa tarvita. Poliisi myöntää Suomessa useimmat muutkin luvat, joten miksei sitten myös Trafille nyt kuuluvia? Toimipisteet ja sähköinen asiointi löytyvät valmiiksi.

Oma kysymyksensä sitten tietysti on, kannattaako ylipäätään ihan kaikkea pitää luvanvaraisena ja viranomaisrekistereissä.

Nyt tietysti suunta on vastakkainen, kun veneet ja muutkin liikennevälineet laitetaan rekistereihin. Varmaan muutaman vuoden päästä uskotaan niidenkin rekistereiden olevan ehdottoman välttämättömiä yhteiskuntajärjestyksen turvaamiseksi. Vaikka aivan mainiosti pärjättiin ilmankin.

Lauri Toikka

Suomen kansantalouden tilipidon mukaan julkisen
sectorien palveluksessa on 718 500 renkiä ja
piikaa palvelemaan työnantajaansa Suomen KANSAA.
Maksettu vuosi palkka Tilastokeskuksen mukaan
27miljartia 590 miljoonaa400tuhatta
27 590 400 000Euroa.
Yllä olevien palkka taso on 10% korkeampi kuin
yksityisellä sectorilla(Tilstokeskus).
Lisäkuluina toimistotilat ja eduuksia joista
ei julistella.
Suomen julkinen talous käyttää 58% suomen
Brutto kansantalouden tuotosta.
SAnovat Blokeissaan että suomen julkinen
talous riittää yli 20 miljoonaisen Kansan
tarpeisiin ja ilmeisesti tämä järjestäytynyt
julkisen sectori haluaa lisää maahanmuuttajia
täyttääkseen tämän kansalaisten vajauksen.

Miten tälläinen suuri julkinen sectori luotiin:

SAK ja SDP 1970 luvun valtakaudellaan aloitti
jäsentensä soluttamisen korkeimpiin julkisen
sectorin virkoihin SAK ja SDP jäsenkirjojen
omistajille.
JA nämä vallattuaan korkeimmat virkapaikat
puolestaan jatkoivat tätä soluttamista uusiin
keksittyihin virkoihin (Neuvos sitä ja Neuvos tätä).
Joten Suomen julkinen talous on entisten SAK
ja SDP jäsenten hallussa.
Jopa kansanedustajat pelkäävät ja ovat hiljaa
yllä olevan joukon äänimääristä vaaleissa.

Leikataan pois ylläolevasta 70% 502 950
ja maksetaan 1000 Euroa kuukaudessa työtömyys rahaa
ja sen päälle muita nykyisiä työttömyysetuja
tietenkin humioonottaen heidön muut tulonsa
ja varallisuuden.
Toimistotilat vuokrataan ja työttömyysetujen
menot maksetaan vuokratuloista ja säästetysitä
työeduista.

Siis: 502 950 leikattua x (38400 euroa palkka
vuodessa - 12000 euroa työttömyyskorvaus vuodessa)
on yhtä kuin 13 277 880 000 Euroa.

Yli 12 Miljardin säästöt kun potkastaan
pois SAK ja SDP keksittyihin julkisen
sectorin virkoihin laittamat työttömät.

Alemman ansioluokkien ja eläkeläisten tuloja
nostetaan koska heidän rahansa eivät jouda
ulkomaan matkoihin ja muihin huvituksiin
vaan he käyttävät rahansa heti tarpeisiinsa.
Sisällinen kulutus nousee ja myös liikevaihto.
Pienyritykset ovat Kansan selkäranka.
Monien suuryritysten alku on lähtenyt
pienistä olosuhteista.

Nykyiset hallitukset ovat tappaneet
ne kultamunia munivat hanhet.

Onko kannattajia?

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Olen samaa mieltä siitä että hallinnollisia virkamiehiä on liikaa. Ainakin terveydenhuollossa ihmiset ovat hyvin itseohjautuvia, ja esimiehet(hallinnollisia virkamiehiä) saattavat joskus jopa toimillaan heikentää tuottavuutta ja työn sujuvuutta. Blogin kirjoittaja Petrus Pennanen katsoo että esim. Ely-keskukset voitaisiin tarpeettomana lopettaa. Olen samoilla linjoilla. Hallintokoneiston pitäisi olla mahdollisimman ohut

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ely-keskukset toimivat kuntia ohuemmalla päätöksentekojärjestyksellä. Ely-keskuksissa päätökset tehdään virkamiespäätöksinä, kun kunnissa päätöksiä tehdään lautakunnissa, joissa on kymmeniä jäseniä.
Näiden lautakuntien, hallitusten ja valtuustojen kokouksien valmisteluun osallistuu tuhansia ihmisiä kunnissa joka viikko.

Lautakuntien jäsenet ovat maallikkojäseniä. On kyseenalaista, kuinka paljon nämä raadit ylipäätään päätöksentekoon tuovat lisäarvoa.

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen

"Yllä olevien palkka taso on 10% korkeampi kuin
yksityisellä sectorilla(Tilstokeskus)."

Ei pidä paikkaansa. Julkisen sektorin työntekijöistä ainoastaan valtiolla työskentelevien palkkataso on yksityistä korkeampi. Suurin osa julkisen sektorin henkilöstöstä työskentelee kuntien palveluksessa, ja kuntien palkat taas ovat yksityistä matalammat.

Valtiolla työskentelee n. 80 000 henkilöä, kunnilla sen sijaan puolisen miljoonaa. Palkkaerot johtuvat siitä, että valtiolla työskentelee korkeammin koulutettua asiantuntijaporukkaa, kunnissa taas suorittavaa työtä tekevää työtenkijäporukkaa.

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen

Suosittelen:
http://www.taloussanomat.fi/raha/2014/04/03/nain-v...

Artikkelista ilmenee, että valtiolla maksetaan edelleen vähemmän kuin vastaavan tasoisissa tehtävissä yksityisellä sektorilla.

Kannattaa huomioida myös vuoden -88 henkilöstömäärän (215 000) putoaminen nykyiseen (n. 80 000).

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Harvinaisen järkevä kirjoitus. Perustulo olisi yksinyrittäjälle todella tarpeellinen.

Kannatan myös hyvin kevyttä julkishallintoa. Esimerkiksi Vakuutusyhtiön Omasairaala toimii halvalla koska hallintokoneistoa ei juurikaan ole. Jokainen työntekijä tekee vain ne työt, johon hän on koulutuksen saanut. Julkisessa terveydenhuollossa jokaisella ammattirymällä on paljon "paperinpörittelyä", oli hän sitten hallinnollinen virkamies, lääkäri tai sairaanhoitaja. Tehottomuus on lisääntynyt todella paljon it-buumista huolimmatta.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Lääkärit vastatkoon puhelimeen ja sähköpostiin; luukkuihmiset pois; eivätkä antibiotisoi ihmisiä ja pöhnäytä vanhuksia: lääkemenot ja apteekit puoleen. Terveystarkastajat valvokoot, että toimija varmistaa, että laatupäällikkö tai pomo valvoo, että hallitaan toiminta/hygienia; ei tarvi kurkistella siivouskomeroihin ym; puolet tarkastajista pois. Kukin hankkikoon kirjansa ja lukemisensa itse nettikaudella; kirjastot pakolaiskeskuksiksi. Eläinten omistajat lemmikin tai tuotantoeläimen hankkiessaan huolehtikoon terveyspalveluiden saamisen; kunnalliset eläinlääkärit ja klinikat pois, vain eläinsuojeluvalvonta eli 10 % viroista säilytetään; kunnalliset klinikat muuhun käyttöön. Kunnallinen ympäristönsuojelu kokonaan pois: kukin huolehtikoon jättiputkista, öljysäiliöistä, ympäristöluvan ehdoista 10 % viroista säilytetään. Kahvihuoneet ja kahvitauot pois. Poliisit partioikoon yksin niin kuin Amerikassa eikä pelokkaana joukkona: liikennevalvonta automaattiseksi kun kerran ajotapavalvonnasta ei tunnu tulevan mitään; Alkot pois ja myynti kauppoihin niin kuin tupakka ja nikotiini omavalvonnan alle: Alkot muuhun käyttöön, siivotaan likaiset paikat eikä puunata puhdasta lattiaa joka viikko/kk, yläpölytkin poistetaan; siivooja hoitaa oman alueensa ja hankinnat: siivoojaesimiehet pois, siivous ja ruokahuolto ostetaan: kyseiset pomot ja toimistot ja kunnalliset keittiöt ym pois........

Käyttäjän StefanTallqvist kuva
Stefan H. Tallqvist

Tämän Puheenvuoron kommentti numero 1 näyttää puuttuvan!

Siinä oli tervehdys sekä oleellista seuraava sisältö:

”Venäjä tuhoaa valtavan määrän ruokaa – EU-juustoa jyrätään ja poltetaan tonneittain.”

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-14388315961...

Petrus Pennanen: Vapaus, järki ja rakkaus! ?

Käyttäjän PetrusPennanen kuva
Petrus Pennanen

Moi!

En ollut piilottanut kommenttiasi, ilmeisesti lehden moderointi oli tehnyt sen. Ruoan tuhoaminen ei ole ok!

Käyttäjän marjasinikkavaananen kuva
marjasinikkavaananen

Oli ilo lukea Pennasen blogia, kun kerrankin puoluepolitiikan piirissä toimiva henkilö esittää perusteltuja käytännöllisiä esimerkkejä siitä
mistä monista toimista ja tehtävistä julkista sektoria voidaan keventää. Samaa mieltä mm siitä, että fokus esim ammatteihin, jotka oikeasti auttavat kansalisia eli opettajat, hoitajat, poliisit jne.

Nykyinen valtiovarainministerimme toistelee mantraa "leikkaukset ja säästöt eivät riitä, vaan tarvitaan rakenteellisia uudistuksia". Hän ei kuitenkaan ole yksilöinyt mitä ne 'rakenteelliset' voisivat olla.

Ainakin kahden hallituskauden aikana nuo "rakenteelliset uudistukset" ovat pyörineet poliittisessa retoriikassa. Kokoomuksen aloitteesta muistaakseni takavuosina toteutettiin jokin valtionhallinnon henkilöstövähennyskampanja, mutta se taisi osin epäonnistua.

Poliitikoilla ei ehkä riitä rohkeutta oikeasti tuottavuutta lisääviin rakenteellisiin uudistuksiin. Pelätään, että puolueen kannatus heikkenee?!

Atte Peltomäki

Hyvä kirjoitus. Kyllähän tuolla julkisen hallinnon puolella on paljon korjattavaa ja paljon potentiaalisia säästöjä. Tässä esim. yksi esimerkki aiheesta, kun mennään puihin kovaa ja tuhlataan samalla paljon rahaa:
liljat.fi/2015/09/apotti-on-terveydenhuollon-vaarantava-titanic/

Hölmöintä on, että tämänkin hankkeen epäonnistuminen oli täysin ilmiselvää jo vuosia sitten.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset