*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Yksinkertaisuus on voimaa

  • Mammuttipetäjä
    Mammuttipetäjä

Yhteiskunta on nykyään kovin monimutkainen. Edes vuosikymmeniä opiskellut lakimies ei tunne kaikkia suomalaisia sääteleviä lakeja. Lakeja toteuttavat EU:n ja valtion virastot ovat vielä monimutkaisempia. Tavallinen kansalainen ei tunne edes nimeltä Euroopassa ylintä valtaa pitäviä Neuvostoja, valtiollisen ja kunnallisen tason virastoista ja komiteoista puhumattakaan.

Mitä jos yhteiskunta olisikin yksinkertainen - niin että tavallinen ihminen pystyisi sen ymmärtämään. Se lienee utopiaa? Tai jopa hulluutta? Sillä eihän lakeja ja virastoja olen huvin vuoksi rakennettu. Kysykää vaikka lähimmältä poliitikolta. Hän ei välttämättä ehdi vastata, sillä kiirettä pitää uusien lakien säätämisessä ja määrärahojen järjestämisessä entisten lisäksi pystytettäville komiteoille.

 

Lainsäädäntö

"Siat ovat kirren maasta lähdettyä rengastettavat, jotteivät nurmia nurin tonkisi; ja on siltavoudin pidettävä siitä tarkka vaari. Ottakoon myös kiinni taikka merkitköön kaikki ne siat, jotka rengastamattomina tapaa, ja lunastakoon omistaja ne häneltä takaisin, kahdella markalla kunkin."

Lainaus on Suomen ajantasaista, voimassaolevaa lainsäädäntöä. Lukuisiin muihin säädöksiin verrattuna kyseessä on varsin helposti ymmärrettävä pykälä. Pykäliä sitten riittääkin; Suomen lainsäädäntö vie jo yli 42 hyllymetriä tilaa. Ja lisää lakeja säädetään tuhansia sivuja joka vuosi.

Kansalainen, muistathan noudattaa niitä kaikkia! Parasta rengastaa ne siat tai siltavouti on hyvin, hyvin vihainen.

Entä jos ihan vakavissaan aloitettaisiin lainsäädännön karsiminen tolkulliseksi. Käytettäisiin pieni osa nyt uusien lakien säätämiseen menevistä resursseista vanhentuneiden ja käytännössä merkityksettömien lakien poistamiseen. Ja sen jälkeen yhdistettäisiin päällekkäisiä, monimutkaisia säädöksiä yksinkertaisiksi ja selkokielisiksi. Lopullisena tavoitteena lakikirja, jonka voi toimittaa jokaiseen kotiin ja jonka tavallinen kansalainen pystyy lukemaan ja ymmärtämään. Se taisi olla lainsäädännön alkuperäinen tarkoitus.

 

Julkishallinto ja yritykset

Hallintojärjestelmämme ei voi olla yksinkertainen, koska sen pitää toteuttaa erittäin monimutkaista lainsäädäntöä. Lainsäädännön yksinkertaistaminen mahdollistaa siis myös hallintohirviön selkeyttämisen.

Hallintoa on rakennettu samalla periaatteella kuin lainsäädäntöä. Neuvosto ja virasto kerrallaan, komiteaa lautakunnan päälle vuosi vuodelta uutterasti pystyttäen. Kukaan ei ole pysähtynyt katsomaan kokonaisuutta ja organisoimaan toimintaa niin, että sama asia tehdään vain yhden kerran eikä ihmisiä palkata vain keksimään turhia rajoituksia jarrutamaan ihmisten toimintaa yhteiskunnassa.

Monimutkainen lainsäädäntö ja julkishallinto puree tehokkaimmin yrityksiin. Suuria hankkeita pystyy tekemään kilpailukykyisesti vain suuren lakiosaston kanssa, joka seuraa säädösviidakon kehittymistä ja tekee erilaisia hakemuksia patenteista ympäristölupiin. Hakemusten käsittelyssä vierähtää helposti viisi vuotta, mikä vaikeuttaa liiketoimintaa tehokkaasti ja maksaa suomalaisille yrityksille vähintään pari miljardia euroa vuodessa. Tämä näkyy myös kuluttajille tarjottavien tuotteiden hinnassa ja innovatiivisuudessa.

 

Verotus ja perusturva

Palkan maksaminen työn tekijälle nyky-yhteiskunnassa vaatii palkanlaskennan huippuasiantuntijaa. Lisien lisät, eläkemaksujen lyhennelitaniat ja työsuhde-etujen verotusjärjestelmät eivät mahdollista pienyrittäjän keskittymistä yrityksen kasvattamiseen ja ihmisten työllistämiseen. Joko maksat vähistä rahoistasi huippuasiantuntijalle tai itket ja maksat - tai olet palkkaamatta ketään, mikä on monelle pienyrittäjälle helpoin vaihtoehto. Monimutkaiset säädökset työllistävät julkishallintoa, mutta aiheuttavat julkisen sektorin työpaikkoihin rahat tienaavalla yksityisellä puolella työttömyyttä.

Moni on kuullut verotuksen erilaisista vähennyksistä, mutta useimmat eivät jaksa perehtyä niihin. Ne jotka jaksavat maksavat vähemmän veroja ja kuluttavat samalla verovaroja anomusten käsittelyyn. Mitä jos poistaisimme vaikeatajuiset vähennykset ja alentaisimme kaikkien verotusta vastaavasti? Ja samalla säästäisimme satoja miljoonia vuodessa verohallinnossa - ihmisten hakemuksen täyttämiseen kuluvan ajan lisäksi.

Perusturva kuten toimeentulotuki perustuu myös hakemuksiin. Se voi johtaa siihen, että työpaikan menettänyt joutuu elämään puilla paljailla viikkoja. Tuo rahattoman kansalaisen ja virkailijoiden aika kuluu mukavasti hakemuksia rustaillessa ja niistä riidellessä. Perustulo, joka tulee jokaisen tilille automaattisesti kuukausittain vaatisi vain muutaman virkamiehen järjestelmän pyörittämiseen.

 

Aivan liian helppoa ja yksinkertaista? Ei, vaan realismia jos äänestäjät valitsevat uudistajia lapsilisien leikkaajien tilalle.

Yksinkertaisuus ei ole vain kaunista, se on myös voimaa. Kun yhteiskunta vapauttaa kansalaisen säätelyviidakosta kasvaa bruttokansantuotteen lisäksi onnellisuus.

--

Voit äänestää paremmin toimivaa yhteiskuntaa kirjoittamalla äänestyslippuun Helsingin vaalipiirissä numeron 258.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

Saat ainakin yhden äänen vielä sunnuntaina.

Käyttäjän AkiLaukkanen kuva
Aki Laukkanen

Jossain, en muista missä, törmäsin aika vinkeään ehdotukseen: laeille, mahdollisesti pl. perustuslaki ja rikoslaki, pitäisi säätää sanotaanko vaikka kymmenen vuoden vanhenemisaika. Jos lakia tai säädöstä ei kymmenessä vuodessa erikseen uusittaisi, se lakkaisi automaattisesti olemasta voimassa.
Tämä on sikälikin mainio aatos, että jo olemassaolevan lainsäädännön voimassa pitäminen veisi sitä enemmän aikaa uusien säädösten, direktiivien ja asetusten kynäilyltä, mitä paksumpaa ja ajastaan jälkeenjääneempää säädösviidakkoa pitäisi pitää pystyssä.
Samaa voisi vallan hyvin soveltaa julkishallinnon virastoihin, laitoksiin ja työryhmiin. Määräaikaiset työsuhteet aina 5-10 vuodeksi kerrallaan, ja budjetin kanssa sama juttu.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Kysytäämpäs nyt.. kerrohan miksi juuri kokoomus on suurin puolue säätämässä lakeja vaikka aina koitetaan osoittaa sen olevan joku muu.. porvarihallituksen ollessa vallassa meillä tuli tuhansia säädöksiä vuodessa.

Miksi yrityksissä byrokratiaa halutaan kasvattaa kaikenlaisilla laatujärjestelmillä,työajan valvonnalla,työn tekemistä säätelemällä..

Miksi nämä kaksi asiaa elävät samalla kehitysjanalla?

Nyt en sitten odota vastineeksi näihin kysymyksiin aiheen siirtämistä mihinkään muuhun vaan ainoastaan syventymistä siihen mitä esitin kysymykseksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset