*

Petrus Pennanen Vapaus, järki ja rakkaus!

Rakennetaanko verovaroilla lastensairaala vai Guggenheim?

Sekä maalais- että kaupunkilaisjärjellä otsikon kysymystä tarvitsee miettiä alle sekunti. Maamme eduskuntapuolueet "huippupoliitikkoineen" ja heidän johtamansa miljardien eurojen virkakoneisto on kuitenkin päätynyt tilanteeseen, missä lastensairaalaa varten kerätään ihmisiltä lahjoituksia kyynel silmässä samalla kun Guggenheimin museon tuleva rakentaminen verorahoilla etenee monen huippupoliitikon tuella. Eikä kyse ole siitä, että Guggenheim olisi paljon halvempi. Lastensairaalaan kerätään muutamaa kymmentä miljoonaa kun Guggiksen hintalappu heiluu reilusti sadan miljoonan yläpuolella.

Tässä vaiheessa sekä kaupunkilaisen että maalaisen on syytä pysähtyä ja miettiä mitä oikein tapahtuu. Tilanne on niin absurdi että ruman sanan päästäminen on täysin sallittua.


Hallintokoneiston tuhlaus on holtitonta

Maatamme johtava organisaatio ei osaa priorisoida lastensairaalaa ulkomaista taidemuseota tärkeämmäksi, mutta pystyy tuhlaamaan miljardeja miljardien perään järjettömyyksiin.

Suuri ministeriö pitää massiivisia vuokratiloja Suomen kalleimmalla paikalla Stockmannin vieressä ylimmissä kerroksissa kasvamassa hämähäkinseittejä. Kaksi virastoa julkistaa viimeisen päälle tehdyt suunnitelmat uudesta kadusta huomatakseen, että ne olivat suunnitelleet toisistaan tietämättä samaa katua. Sähköistä reseptiä - eli lomaketta jonka nörtti koodaa muutamassa päivässä - on tehty yli kymmenen vuotta useilla sadoilla miljoonilla, mutta valmista ei näy.  Sähköiseen reseptiin tuhlatuilla rahoilla olisi muuten rakennettu useita lastensairaaloita.

Näin käy, kun kyvytön ja näkemyksetön poliittinen johto saa käytettäväkseen ahkeran kansan valtavat verotulot ja keskittyy avustajien valmistelemien lausuntojen antamiseen medialle sen sijaan että johtaisi yhteiskuntaa järkevästi.

 

Maamme johtajilta puuttuu kyky ja näkemys hallita kokonaisuutta

Suurin osa poliitikoista ovat hyviä tyyppejä jotka osaavat antaa lausuntoja ja jutella mukavia ihmisten kanssa. He ovat monesti opiskelleet politiikkaa tai valtiotiedettä ja tehneet pitkän uran puolueessaan sekä siihen liittyvissä järjestöissä.

Samalla he ovat broilereita joilla ei ole juuri mitään koulutusta tai kokemusta siitä miten maailma toimii poliittisten järjestöjen ulkopuolella. He eivät osaa suunnitella ja hallita projekteja hyvien tuloksien saavuttamiseksi kohtuullisessa ajassa ja pienin kustannuksin.

Heillä ei myöskään ole näkemystä siitä miten vanhentuneita ja järkyttävän kalliita hallintorakenteita voidaan uudistaa. Uudistaminen on heille sitä että perustetaan uusi komitea ja virasto entisten tuhansien komiteoiden ja virastojen lisäksi - lisämäärärahoilla tietenkin.

Säästäminen on heille sitä, että juustohöylätään paineen alla olevasta asiakastyötä tekevästä portaasta siivu pois ja ruuvataan painekattilaa tiukemmalle -  samalla kun seitsentasoinen ja satapäinen hallintohirviö suorittavan portaan yläpuolella röyhtäisee ja tilaa pellillisen kampaviinereitä kasvattaakseen uuden pään.

--

Vaalit ovat tulossa. Jos haluat että julkishallintoon ja sen johtamiseen tulee tolkkua, älä äänestä puoluetta joka on jo eduskunnassa. Voit kannustaa vaalikampanjaani tykkäämällä Facebook-sivustani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Rakennetaanko verovaroilla lastensairaala vai Guggenheim?"

No, kukkenheim rakennetaan jos ei saada kammettua kokoomusta pois päättäjistä.

Käyttäjän PetrusPennanen kuva
Petrus Pennanen

Kyse on isommasta ongelmasta kuin vain Guggenheimista. Esimerkiksi sähköiseen reseptiin tuhlatuilla varoilla olisi rakennettu monta lastensairaalaa. Tämä johtuu hallinnon rakenteellisesta ongelmasta, jonka korjaamiseksi yksikään nykyinen eduskuntapuolue ei ole tehnyt yhtään mitään. Myös oppositiopuolueilla olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asioihin mutta onko siellä ihmisiä joilla on kykyä nähdä hallintojärjestelmän päällekkäisyydet, tehoton toiminta ja holtiton tuhlaus koko julkishallinnon (EU, valtio, kaupungit ja kunnat) kannalta ja näkemystä niiden ratkaisuun? Ei ole.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

"Rent-seeking" - mikäli jostain on mahdollista lypsää, niin lypsämistä tapahtuu. Kun uhrina ovat kaikki, kukaan ei huomaa rikosta.

Olen joskus aiemmin sanonut, että "kun Yhdysvalloissa puhutaan sotateollisesta kompleksista, Suomessa voisi puhua päihdeyhdistyksellisestä simpleksistä". Sama kuvio toistuu kautta linjan poikkileikkauksessa:

Terveydenhuolto, rakennustoiminta&kaavoiitus, urheilu, kulttuuri, maahanmuutto, ohjelmistohankkeet, päihdepolitiikka. Mikä tahansa, mikä on tarpeeksi iso ja monimutkainen asia - mielellään vielä jotain sellaista, että aihe on jollain tavalla "pyhä" ja arvolataunut, vastuukysymykset ovat hajautettu ei-kenellekään ja koko touhu vailla benchmark-mahdollisuutta.

Siitä on suomalainen korruptio tehty.

Käyttäjän PetrusPennanen kuva
Petrus Pennanen Vastaus kommenttiin #3

Itse en ole törmännyt varsinaiseen korruptioon Suomessa, vaikka sitä esim. kaavoituksen parissa epäsuorasti varmaankin tapahtuu. Siihen olen törmännyt että poliitikot ja virkamiehet eivät ymmärrä eivätkä edes yritä ymmärtää miten asioita voitaisiin hoitaa tehokkaammin ilman täysin turhia päällekkäisyyksiä ja tarpeetonta monimutkaisuutta. Lähtökohta tuntuu usein olevan että kaikkien ideat pitää ottaa mukaan ja asiat tehdä mahdollisimman vaivalloisesti kustannuksista ja aikataulusta piittaamatta. Oletusmoodi on, että perustetaan vielä uusi komitea tekemään suunnitelmista entistä monimutkaisempia, kalliimpia ja mahdottomampia sen sijaan että toteutettaisiin ensin toimiva ja yksinkertainen ratkaisu järkevässä aikataulussa. Hintavissa hankkeissa on hienot tavoitteet toimivista ratkaisuista, mutta vuosien budjetinkulutuksen jälkeen tuloksena usein pelkkiä kokousraportteja. Naapuriviraston kanssa suorastaan kieltäydytään puhumasta ja koordinoimasta päällekkäisiä hankkeita, vaan mielummin nuokutaan omassa palaverihuoneessa ja maksetaan konsulteille yhä uusista selvityksistä.

En ole nähnyt yhdenkään valtaa pitävän poliitikon tekevän asialle mitään. Ainoa joka on puhunut aiheesta on Sauli Niinistö joka äskettäin kehotti seminaarivieraita leikkaamaan julkishallinnosta, ei suorittavasta portaasta.

Olisit ehdokkaana hyvä piristys puolueellesi ja saisit varmasti hyvin ääniä.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #4

Suomalaisen "korruption" (tai miksi sitä haluaakaan kutsua) erikoispiirre on tehottomuuteen nojaaminen.

Puuhastellaan jonkun asian parissa, jossa ei voi skaalaetujen tai vastaavien tekijöiden takia oikein olla kilpailua. Lisäksi tuloksellisuuden mittaaminen on tavattoman huono, joten kukaan ei koskaan jää "kiinni". Mielestäni on pelkkää semantiikkaa yrittää erottaa korruptio ja tahallinen tehottomuus toisistaan. Siksi taloustieteiden puolelta termi "rent-seeking" sopii hyvin kuvioon.

Esimerkkejä: terveydenhuollon yksityistäminen -> huonosti suunniteltuna ja valvottuna erinomainen julkisen rahan siirto yksityiselle sektorille.

Nykyinen maahanmuuttopolitiikka + sosiaaliturva -> erinomainen julkisen rahan siirto yksityiselle (lasken myös "yleishyödylliset" säätiöt yksityiseen sektoriin) kiinteistöomaisuudelle.

Urheilu, liikunta -> tulonsiirto uhkapelimonopolin tuotoista rakennuttajille ja erilaisille "järjestöille", sekä siihen liittyvä valtionosuuksien kuppaaminen, kun kunta väsää jonkun hallin.

Ai niin, iso käsi, suositus ja kannustus sinulle meikäläiseltä. Rehellisyys, avoimuus ja tabuttomat, puhtaat pöydät ovat yleismaailmallisia periaatteita. Mielestäni olet aina noudattanut niitä, ja näyttöjä tekemisen meiningistä sinulla on.

Käyttäjän petterikeranen kuva
Petteri Keränen

Ei kai Guggenheim ja lastensairaala toisiaan sulje pois.

Minä rakentaisin molemmat niillä rahoilla, mitä julkiselta sektorilta voitaisiin säästää.

Saksassa on EU:n pienin tai lähes pienin julkinen sektori, Suomessa yksi suurimpia. Puhun nyt työllisten määrästä julkisella sektorilla suhteessa kaikkiin työllisiin. Se on pitkälle yli 20 prosenttia meillä, ja Saksassa taasen vähän reilut kymmenen prosenttia. Tietysti ne ihmiset sitten joutuisivat keksimään työtä itselleen. Ei silti, niin minäkin tein.

Joten puolet - tai jos alkuun vaikka 30 prosenttia - valtion ja kuntien viranhaltijoista pois.

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen...

Tuolta löytynee selvennystä.

Käyttäjän AkiLaukkanen kuva
Aki Laukkanen

Valitettava ilmiö suomalaisessa päätöksenteossa tuntuu olevan Pasila-piirrossarjassa irvailtu periaate: "Määräraha on raha, joka PITÄÄ käyttää, muuten sitä saa ensi vuonna vähemmän!"

Toinen helmasynti on kilpailutuksen älyvapaat kriteerit, joiden takia esimerkiksi IT-hankkeissa käytännössä pari-kolme suurta toimijaa jakaa koko julkisen potin keskenään, tulosten ollessa laadultaan - no, sanotaanko kauniisti "kirjavia".

Myöskään liiketaloudesta tuttu käsite "Key Performance Indicators" eli KPI ei liene julkishallinnon toimijoille tuttu. Toisin sanoen tulosten laadunvalvonta puuttuu täysin, samoin kuin riskianalyysi siitä, montako miljardia lisää kannattaa kaataa jo kuudetta vuotta paikallaan junnaavaan projektiin.

Pahimmassa tapauksessa päädytään tilanteeseen, jossa kahden kilpailevan firman sovellusten pitäisi kommunikoida keskenään - mutta sovellusten rajapinnat ovat tietenkin suuria liikesalaisuuksia, joita ei voi paljastaa kilpailijalle. (E-resepti, I'm looking at you!)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset